Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Låsa i 15 min? För mig brukar det räcka att låsa och vänta in det där klicket som kommer efter typ 1 minut. Problemet händer iofs inte ofta men bra att det är löst!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. bara för att ni snackade om det så hände det idag! Startade bilen och den drog ingång motorn så snart jag la i växel. Men... jag stängde bara av den och startade igen. (Inga 15 minuter eller låsa, utan typ 3 sekunder avstängd) och då gick det utmärkt att lägga över i Pure-läget och köra på enbart batteridrift.

När jag tänker efter så har nog det hänt några gånger även under sommaren, men då jag löst det direkt genom att bara stänga av och sen starta igen har jag väl inte registrerat det så kraftigt i minnet. Ska snacka med min tekniker om det...

S60761, har du nån koll på vad det är för uppgradering som gäller?

Vilken verkstad är det du har? Var? Är "hybridexperten" en tekniker där eller nån på Volvo centralt?
av agb007
:) hände på min på väg hem idag oxå.
Stängde av och startade igen därefter ok
av superpin
Var tvungen att ta en bild, känns lite som två ytterligheter på jobbets parkering. ;)

Bild

(nytt försök efter att ha gått vilse i Googles underbara värld av bildhantering)
Senast redigerad av 1 superpin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. det är bara som ett svartvitt "förbjuden trafik"-märke. Ingen bild... ???

Edit: nu fick du till det. :)
av superpin
Ok, efter att ha haft min hybrid ett tag så är det några saker som fått mig att undra hur det står till hos mjukvaruavdelningen i Göteborg:

Varför i hela världen kan man inte ändra "parkeringsläge" från telefonen/webben? Eller tänk bara ett litet, litet steg till och ge kunden möjlighet att koppla laddningsplats till inne/uteläge. Nej, tryck - snurr - tryck - snurr - tryck - tryck på blinkerspaken är ju jättesmidigt...

Samma sak med ljudet, varför kan inte bilen ändra ljudläget mellan förare och hela bilen själv när den ändå vet att det är fler i bilen?

Varför startar den dieseln när man kör i Pure med farthållaren på? Kan man få en Pure+ istället som verkligen försöker köra på el?

Annars är allt toppen! :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det där med parkeringsläget stör mig också.. under sommarhalvåret är det sak samma, men när det blir minusgrader kan man ju vilja ha stödvärme från dieselvärmaren ibland när man står utomhus!

Ljudläget förstår jag inte riktigt hur du menar? På telefonen eller menar du stereon?

När du kör "för snabbt" går den över och använder dieselmotorn om den anser att det inte finns kraft nog för eldrift. Ju mindre kräm du har kvar i batteriet desto lägre hastighet kan man hålla på eldrift. Med fullt batteri kan man ligga i ca 120km/h på farthållaren och ändå ha batteridrift (fast blir det uppförsbacke kan den slå över även då) men har man inte så mycket räckvidd kvar så verkar gränsen gå mellan 105-110km/h.
Elmotorn är ju inte den kraftigaste.. ca 70hk räcker väl helt enkelt inte till för att hålla jämn fart då. Med mindre kräm i batteriet går det att krama ur mindre effekt också så därav troligen minskningen när det börjar sina.
av superpin
Ljudet är nog en PS funktion, man kan ställa in ljudbilden för föraren, baksätet eller hela bilen.

Jag köper att den drar igång dieseln när elmotorn inte pallar, men t.ex så sätter jag farthållaren på 105 och kommer till en backe så farten sjunker till 103 så startar dieseln. Eller man ligger bakom någon som ska svänga, farthållaren bromsar in till nästan stillastående och när det blir fritt tycker bilen att det är jättebråttom att acca upp till 70 igen så bäst att köra dieseln i fem sekunder. Tycker det är lite märkligt beteende när man har valt körläget Pure, men egentligen ingen större grej. Bilen är byggd med dieseln som primär framdrivning och jag är väl ett undantag som kör på enbart el förutom enstaka längre resor.
av agb007
Ljudbilden vill inte jag som förare ändra bara för att det sitter baksätespassagerare. Jag ska ju höra bra! :D
av Lövet
Dagens nybörjarfråga, hoppas jag inte stör mitt i någon djupare diskussion. Nu börjar V60 D6 komma ner i pengar där den kan bli intressant för mig som privatperson. 90% av alla resor jag gör är kortare än 3 mil så den känns rätt vettigt. MEN, finns det ett läge där bilen _alltid_ går på el? Tydligen går exempelvis Mitsubishi Outlander alltid på bensin första tiden för att värma upp motorn, sen kopplar den över till eldrift. Det känns totalt vansinnigt, det är ju hela poängen att kunna köra på el korta sträckor och slippa "slita" på motorn jag vill ha den för. Hur funkar D6 D5TE?

(Bilen kommer stå i källargarage och alltid kunna laddas på nätterna)
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 59

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]