- mån 19 sep 2016, 17:11
#1110707
Fick efter ett halvårs väntan leverans av min XC90 T8 (2017) idag. Tänkte dela med mig med mina första intryck. Jag har fått hyra en XC90 D5 (2016) sedan mars, så det mesta var så klart som D5:an, men det är lite skillnader.
Först det positiva. Ljudnivån - mycket bättre. Vet inte hur mycket det beror på att T8:an har luftfjädring medan D5:an inte hade det, men bilen känns mycket lugnare att köra. Fjädringen är också ett jättekliv framåt. Stälfjädringen var mycket gungigare och nu är bilen stabil på ett helt annat sätt. Som ett strykjärn! Motorn ger ett helt annat svar - kraften kommer direkt istället för efter en halv - en sekund. Motorljudet är också en väldig förbättring jämfört med D5:an.
Lite negativa punkter. Vid laddning så går fläkten av och på hela tiden. Fläktljudet är rätt starkt och det är inte så kul att sitta på vår altan som ligger bara på andra sidan av en häck, några meter från uppfarten. Detta går så klart att lösa genom att ladda bara när man inte är ute. Jag förstår efter en kort googling att alla elbilar fungerar mer eller mindre på samma sätt, men för mig var det en överraskning.
Först det positiva. Ljudnivån - mycket bättre. Vet inte hur mycket det beror på att T8:an har luftfjädring medan D5:an inte hade det, men bilen känns mycket lugnare att köra. Fjädringen är också ett jättekliv framåt. Stälfjädringen var mycket gungigare och nu är bilen stabil på ett helt annat sätt. Som ett strykjärn! Motorn ger ett helt annat svar - kraften kommer direkt istället för efter en halv - en sekund. Motorljudet är också en väldig förbättring jämfört med D5:an.
Lite negativa punkter. Vid laddning så går fläkten av och på hela tiden. Fläktljudet är rätt starkt och det är inte så kul att sitta på vår altan som ligger bara på andra sidan av en häck, några meter från uppfarten. Detta går så klart att lösa genom att ladda bara när man inte är ute. Jag förstår efter en kort googling att alla elbilar fungerar mer eller mindre på samma sätt, men för mig var det en överraskning.