Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgrelsson
Nån som har någon idé vad som är felande när min 240 inte startar när den är kall?
Jag har bytt tempgivaren(den med 2stift i) men funkar inte ändå, satt visserligen dit en begagnad från en motor jag har stående, men den hade jag aldrig nått problem med att starta så jag tror att den ska vara riktig.

Fick nått tips om att insugspackningen kunde läka också men jag spreyade startgas runt insuget när jag väl hade fått igång den senare på dagen å den ökade inte nått i varv.

De är nybytt relä för bränslepumpen, nya tändstift, ny rotor

Tacksam ifall nån har någon idé
Användarvisningsbild
av lennarte
Du skriver inte var för årsmodell det är, det skiljer på insprutningssystemen om det är en -88 eller -89 (-88B). Senare modellen känner du igen lättast på att Lambdasonden sitter i katalysatorn. På tidigare modeller sitter den i grenröret. Systemen är ganska lika men det skiljer på en del komponenter, bl.a temp.givaren. Det går inte att ta en temp.givare från den ena modellen till den andra. Har du den senare modellen kan du ta ut felkoder på bränsle och tändsystemet. Om det inte startar på startgas, kolla om bränslepumparna fungerar när du "kör på starten". Gör dom inte det kan det vara fel på antingen Hallgivaren i fördelaren eller vevaxelgivaren, beroende vilken modell du har. Det sitter även ett relä som styr spridarna (radioavstörnins/spridarrelät) som på 740 sitter på expansionskärlet till kylaren. Var det sitter på 240 vet jag inte riktigt.
av volvo244gle
240 har inget radioavstörningsrelä. Däremot så är system/bränslepumpsreläet (vitt, bakom handskfacket) en vanlig felkälla, men har du bytt mot ett garanterat fungerande så borde det vara ok.

Har du en 90:a eller tidigare så kolla säkringen för motorstyrningen vid batteriet. Vanligt att det ärgar där och blir spänningsfall.

Vad gäller tempgivaren så ska du som sagt ha rätt sort. Och kolla även kontaktstycket så att inte stiften har tryckts in.
av erikgrelsson
Ja relät är bytt till rätt för jag tog fel först, är ett nytt vitt relä. Kanske kan vara säkringen där då, är ju fuktigt ute på morgonen så
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244gle skrev:240 har inget radioavstörningsrelä.
Ok, ska lägga det på minnet för framtida bruk. Har aldrig haft en 240, gick direkt från 144 till 745. Vad är direkta anledningen/funktionen på radioavstörnings/spridar reläet på 7/900 modellerna? Det hörs ju i.f.s på namnet, men varför behövs inget på 240?? Kollade på ett elschema och det går direkt från bränsle/system reläet till spridarna och LMM på 240, men på det schemat går kabeln från batteriet direkt till säkring 6 och sedan till bränsle/systrmrelät. Letade på nätet och hittade ett annat (amerikansk sida) där är en säkring vid batteriet och säkring 6 tillhör inte insprutningen. Säkring 4 går till pumpar och lambda på båda. Finns alltså 2 varianter där gränsen går vid -90 - -91 års modeller
av volvo244gle
Hade den nya typen av kabelhärva på en -91:a. Kanske gjorde de om just för att slippa den utsatta huvudsäkringen vid batteriet, samt den lite udda lösningen med tändningström via en kontakt i motorrummet.
Förmodligen en lösning från -87 som bara hängt kvar. En 240 kunde ha antingen förgasare, elektroniskt eller mekaniskt sprut då.

Tycker det är lite roligt förresten att det är fördraget för det mekaniska sprutets (K-Jet) pumprelä i härvan även på senare årsmodeller. :)
Osäker dock på -93:orna, vet att Volvo gjorde om elsystemet ytterligare en gång då och integrerade härvan för dragets elkontakt.

Ang. radioavstörningsreläet så kan jag bara gissa att det var mer nödvändigt på 740, som saknar separat härva för insprutningen. Den är ju liksom invävd med alla andra ledningar i de tre huvudhärvorna (höger och vänster motorrum, samt under brädan) vilket borde öka risken för störningar.
av erikgrelsson
Provade att rengöra kontakten å bytte säkring vid batteriet men startar inte ändå.
Är en 88a iaf med nån jävla USA Box på, så kanske kan vara den som håller på att ge upp?
Ska byta till en traditionell fördelare med brytare senare idag så får man se om den funkar då
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244gle skrev:Ang. radioavstörningsreläet så kan jag bara gissa att det var mer nödvändigt på 740, som saknar separat härva för insprutningen. Den är ju liksom invävd med alla andra ledningar i de tre huvudhärvorna (höger och vänster motorrum, samt under brädan) vilket borde öka risken för störningar.
Det är säkert en bra anledning, ju fler kablar desto sämre soppa, eller hur det nu var.... ?:-/
erikgrelsson skrev:Är en 88a iaf med nån jävla USA Box på, så kanske kan vara den som håller på att ge upp?
Ska byta till en traditionell fördelare med brytare senare idag så får man se om den funkar då
Du menar en tidig -88 som brukar kallas -88A eller?? Det fanns en del modeller som hade Chrysler tändsystem. Det var väl inget höjdarsystem, är det ett sådant du har? Här är en tråd om ett sådant system, kolla på det
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&t=107725

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]