Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mange38
nybliven ägare till en v70 07 tycker framvagnen känns matt lite flytande eller hur man ska säga inte så distinkt direkt
fast inte åkt volvo på över 10 år så har dålig koll på dom framvagns inställning behövs vet jag (då ratten inte står helt rakt) men vill vänta lite ifall jag behöver byta något i framvagnen skivorna är dåliga vet jag

vad brukar ge sig på dom? vet det byttes en spindelled och en styrled i våras på den
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Byta skivor behövs ingen framvagnsinställning för men när du ändå är där så är de bara rycka o slita i olika delar o se om de är glapp nånstans
av volvov702002
har en v70 2002 , har haft glapp i både styrleder och en spindelled som bytts, samt stötdämpare och allt i toppen , har faktiskt inte kännt någon märkbar varken innan när det vart slitet och efter bytet , förrutom fjäderbenslagringen då då det vart glappande ljud.

tycker framvagnen känns lite slapp i vilket fall,känns som att det i gropar liksom sticker iväg åt sidan lite, men sånt kan vara normal känsla beroende lite på storlek av hjul mm, det är natuligt att det sticker iväg åt det håll det håll vägen lutar så att säga,
för min del är väl isf kvar att byta länkarmar vilket aldrig bytts men inte heller anmärks på besiktning, men kan tänkas då det anmärks på besiktning att det gått över bästföre tid, min bil gått närmare 23ooo mil
av mange38
okej tackar ... mm mistänker fjäderbens lagring på min nu när jag läser din beskrivning
okej min har gått 27

det du skriver om den sticker i väg spårar är ju mkt vad för fälgar och däck man har samt när det gjordes hjulinställning
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag provkörde en V70 som kändes jäkligt vag/mjuk i framvagnen när jag skulle köpa ny bil senast. Den dissade jag bland annat av den anledningen, den kändes sliten på fler sätt också. Men det ska inte kännas mjukt och vagt. Nog för att bilen inte är sportig men det ska kännas stadigt.
av volvov702002
mange38 skrev:okej tackar ... mm mistänker fjäderbens lagring på min nu när jag läser din beskrivning
okej min har gått 27

det du skriver om den sticker i väg spårar är ju mkt vad för fälgar och däck man har samt när det gjordes hjulinställning

hade en dålig fjäderbenslagring på vänstersida, märktes att det knakade när man svängde, framför allt i låg fart, när man skulle åka ifrån stillastående och svängde.
Men tiden innan det började knaka och låta, så va styrningen fruktansvärt stum och bilen stack ifrån vägen och styrde åt höger av nån anledning, jag fick hela tiden hålla emot för att kunna hålla bilen rak, fick ont i armarna efter en tids körning, jag undrade varför det va så, för jag hade gjort hjulinställning inte långt innan.
Men väl lagringen va bytt, gick bilen rakt och styrningen blev lätt precis som den ska vara
av volvov702002
SBergdahl skrev:Jag provkörde en V70 som kändes jäkligt vag/mjuk i framvagnen när jag skulle köpa ny bil senast. Den dissade jag bland annat av den anledningen, den kändes sliten på fler sätt också. Men det ska inte kännas mjukt och vagt. Nog för att bilen inte är sportig men det ska kännas stadigt.

ja framvagnen är inte den stadigaste på dessa bilar, många som intygar, men har haft bilen i många många år och bilen betald sen länge, så det blir billigare att byta ut delar alltefter det behövs , och sälja en 02 med 23" på mätaren, det får man fickpengar för tyvärr.
tyvärr så värderas bilar efter år än mil, milen som sliter och inte åren.
av mange38
okej värt att kolla upp fjäderbenslagringen känns nästan mest värt köpa komplett fjäderben och byta rakt av?
gav inte alt för mkt för bilen så det är liksom inräknat :D är 10 år sen jag åkte volvo så har inte så mkt att jämföra med tyvärr
av Knatch
mange38 skrev:okej värt att kolla upp fjäderbenslagringen känns nästan mest värt köpa komplett fjäderben och byta rakt av?
gav inte alt för mkt för bilen så det är liksom inräknat :D är 10 år sen jag åkte volvo så har inte så mkt att jämföra med tyvärr
ett fjäderben kostar ju runt 2k nytt på skruvat.
Och ska du byta så ska det ske parvis annars blir det inte bra.
Jag plockade ner mitt fjäderben och pressade ihop fjädern, fjäderbenssätet var slut och hade separerat från metallcylindern så det blev ett nytt på biltema. Det spelar nog ingen roll vilket fabrikat du köper, då framvagnskonstruktionen äter upp dom ändå. Mitt förra fjädersäte höll 4000mil och kostade 129:- så det är inga jättesummor.

Ska man äga en p2a så gör man bäst i att investera i fjäderspännare, elektrisk mutterknack och sånt som behövs vid framvagnsarbeten då det alltid dyker upp nåt där. På såsätt spar man mycket pengar på att göra det själv då det är en relativt enkel konstruktion som inte kräver mycket jobb när man väl gjort det en gång.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]