Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det mesta av det här har jag läst på: http://www.etanol.nu och där finns ju en massa inlägg med länkar. Men en av dom här som avfärdar att etanolframställning skulle "Ta maten från dom svältande" finns redan på startsidan. Om man kollar lite mer på forumsidan så ser man att det finns avdelningar för politik- och miljödiskussioner etc. etc. Där kan man säkert hitta ursprungslänkarna. En annan sida som jag brukar kolla ofta är den här: http://www.forskning.se/ Detta handlar om lite allt möjligt, men då och då kommer något forskningsresultat om miljö eller fordonsbränsle m.m m.m. Sidan drivs av Sveriges universitet och högskolor, så det är inte så mycket ideologier och sympatiserande gissningar och ställningstagande. Och det finns arkivfunktion också där man kan söka på något intressant område. Men som sagt, det är ganska mycket mer än fossilfria bränslen på den sidan.
Man kan ju dock vara klar över att vissa forskare eller självutnämnda kunskapare har gjort riktiga "Generalfel" som dom ger ut. Ett som fick mycket eko i media för drygt 10 år sedan var när en "kunnig" presenterade hur farligt etanol var för både maskiner och människor. Verkligheten var bara den att han hade "vänt på hela resultatet". Lite långt att beskriva, men jag gör det om någon vill veta mer.
Just nu ja..... när mängden fordon som kör på etanol i världen är försvinnande liten.

Hur mycket åkermark tror ni det skullle behövas om vi slutade pumpa olja i morgon dag och ersatte oljan med biodrivmedel från åkermark.

Vi förbrukar ca 5.000.000.000.000 liter olja per år globalt, det kommer kräva stora arealer för att odla bio-energi även om vi blandar upp med elbilar som går på sol/vind.
Etanol är inte den slutliga lösningen. Det är en av flera. Om man bara räknar på åkerareal som etanolframställning så kommer man "inte hela vägen". "Vi i Sverige" (Sekab) var rätt framgångsrika på etanol av skogsavfall, men petroleumindustrin med sina ombud inom media och skymmningspress hade mer resurser att skjuta den delen i sank. "Tok gjorde som Galen bad!"
Nu rusar tiden mot 2030 som skall bli fossilfri, men ingen gör något. För dagen gäller bara att göda oljeshejkerna och Vladimir Putin ännu mer. Var skall det sluta? Fossilfritt 2030? Glöm det!!!
Därför: Det enda fossilfria som kan åstadkomma någon skillnad för dagen är etanol. Det finns här och nu. Och framställningen har utvecklingspotential bara politikerna inte lyssnar på fossillobbyn, som dom har gjort i snart 10 år nu. Dom flesta bilar kan köra på det och det kommer att ge industrin och vetenskapen en chans att om inte komma i kapp, så i alla fall minska på fossilbränslena något lite till 2030. Bättre än inget alls!
Jag tror inte vi ska behöva gå över till etanol på den större delen bilar. Redan idag har vi ju skapligt stor produktion i och med att det är inblandat i all bensin, samt att vi ändå har en viss det etanoldrivna fordon.

Jag tror den stora massan kommer köra elektriskt, sen kommer etanolen, biogas och bränslecellsbilar.. och om det nu kommer fungera ekonomiskt, bio-bensin och biodiesel.

Den elektriska revolutionen är precis bakom hörnet.. Det är inte mer än några år innan vi kommer att börja märka en kraftig boom. Redan nästa år har vi bilar med 30-40 mils räckvidd och snabbladdning för under 400k. Med så låg milkostnad som de har kommer väldigt många inte få ihop kalkylen till att köpa en fossilbil. Företagsbilar kommer snabbt att gå över till enbart elbilar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]