Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av barkis69
Hej.
Råkade fylla på en liter med fel olja i min V70 2.5FT -11
Fyllde på med ACEA A3/B3/B4 olja när det ska vara ACEA A5/B5.
Kan denna skillnad i oljekvalitet göra någon skada på motor eller annat?

Mvh Christer
av Yaniz
barkis69 skrev:Hej.
Råkade fylla på en liter med fel olja i min V70 2.5FT -11
Fyllde på med ACEA A3/B3/B4 olja när det ska vara ACEA A5/B5.
Kan denna skillnad i oljekvalitet göra någon skada på motor eller annat?

Mvh Christer
Aj då! Kör inte en meter till! Förmodligen har motorn redan tagit avsevärd skada och kommer att rasa inom kort!

Nej då, jag bara skojar, du kan vara lugn! Utan att gå in på förklaringar och redogörelser, kan jag meddela att du inte behöver vara det minsta orolig. Det är bara att köra och tuta som vanligt.
Användarvisningsbild
av börne
Jag är en sån som förespråkar användandet av rätt olja.... klassningen finns ju av en anledning! Jag ser det som en chans att göra ett extra oljebyta :-)-)

Sen är ju frågan hur mycket olja drar din motor om du får hälla i en 1L? Jag fyller på max 2dl under ett år & då kör jag c:a 2300 mil!

Kör visserligen bensinvarianten men inte ska det väl skilja så!
av Yaniz
Absolut ingen fara med att köra med 1 liter (eller 5,5 liter för den delen) A3 olja i motorn! Skillnaden mellan en ACEA A3/B3/B4 olja och en ACEA A5/B5 olja är i praktiken den att A5/B5 är ämnad för förlängda bytesintervaller och framtagen av bränslebesparingsskäl.

Man kan utan vidare kan köra på en A3 olja i en motor som kräver A5 men absolut inte omvänt, dvs en A5 olja i en motor som kräver A3. Detta gäller åtminstone så länge viskositetskravet är uppfyllt och att oljan byts efter max 1500 mil/ 1 år. Tätare om bilen körs på etanol.

Min V70 skall enligt Volvo fyllas med Castrol 0W-30 ACEA A5/B5. Själv kör jag emellertid med Mobil 1 New Life 0W-40 ACEA A3/B3/B4, då jag föredrar bättre motorskydd framför bränslebesparing om några liter (om ens det!) på ett år. Oljebyte sker varje höst och vår oberoende av körda mil.
Användarvisningsbild
av barkis69
Tack för svaren. Blev lite nervös när jag började läsa första inlägget :shock: haha :lol:
Min drar lite väl mycket tycker jag, en liter på 500 mil ca, får kolla upp så den inte läcker någonstans.
Skulle det funka att köra på Castrol Magnatec 5W-40 ACEA C3? Körde på den i min gamla V70 T5 -01.
Användarvisningsbild
av apersson850
Börjar likna gamla VW Golf, där VW blev tvungna att skriva in i specifikationen att en oljeförbrukning på 1 liter per 100 mil var normalt. Annars fick de tillbaka allihop!
Användarvisningsbild
av barkis69
börne skrev:
barkis69 skrev:en liter på 500 mil ca
:-O)
Ja vet! ??:-/ Aldrig haft en bil som dragit så mycket! Köptes privat i april. Hoppas på en läcka som är mindre allvarlig. :???:
av Yaniz
barkis69 skrev:Tack för svaren. Blev lite nervös när jag började läsa första inlägget :shock: haha :lol:
Min drar lite väl mycket tycker jag, en liter på 500 mil ca, får kolla upp så den inte läcker någonstans.
Skulle det funka att köra på Castrol Magnatec 5W-40 ACEA C3? Körde på den i min gamla V70 T5 -01.
Tror (observera verbet tror) inte motorn kommer att ta skada av en C3-olja. C3 är en så kallad LOW-SAPS olja, vilket innebär att man minskat/ändrat vissa tillsatser för att vara skonsammare mot dom senaste avgasreningssystemen. C3 är anpassad för motorer med partikelfilter och-/eller trevägskatt.

A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med förlängda oljebytesintervall och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.
C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC. Det som skiljer dessa är att A3/B3 oftast har en viskositet upp till 3,5 cp medans C3 har en viskositet över 3,5.

5W-40 har sämre pumpbarhet i kyla än exv en 0W-40, medan en 0W-40 ger bätter skydd vid hög värme än exv en 0W-30.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]