barkis69 skrev:Tack för svaren. Blev lite nervös när jag började läsa första inlägget :shock: haha :lol:
Min drar lite väl mycket tycker jag, en liter på 500 mil ca, får kolla upp så den inte läcker någonstans.
Skulle det funka att köra på Castrol Magnatec 5W-40 ACEA C3? Körde på den i min gamla V70 T5 -01.
Tror (observera verbet tror) inte motorn kommer att ta skada av en C3-olja. C3 är en så kallad LOW-SAPS olja, vilket innebär att man minskat/ändrat vissa tillsatser för att vara skonsammare mot dom senaste avgasreningssystemen. C3 är anpassad för motorer med partikelfilter och-/eller trevägskatt.
A3/B3: Stabila högpresterande oljor som behåller sin viskositet, för användning i bensin- eller dieselmotorer med förlängda oljebytesintervall och/eller tung användning och/eller när man behöver låg viskositet året om.
C3: Stabila, högpresterande oljor som bevarar sin viskositet och är lämpliga för katalysatorer, för användning i bensin- och dieselmotorer i fordon med dieselpartikelfilter (DPF) och trevägs katalysator (TWC). HTHS-viskositeten är högre än 3,5 cP. Dessa oljor ökar livslängden på DPF och TWC. Det som skiljer dessa är att A3/B3 oftast har en viskositet upp till 3,5 cp medans C3 har en viskositet över 3,5.
5W-40 har sämre pumpbarhet i kyla än exv en 0W-40, medan en 0W-40 ger bätter skydd vid hög värme än exv en 0W-30.
- Bees don't waste their time explaining to flies that honey tastes better than shit.