NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av antonoliver
V50 1,8 05a
Behöver hjälp att lokalisera fel
svårstartad om man inte ger lite gas samtidigt
bilen får ojämn tomgång när man trycker ner kopplingen vid körning , tomgången svajar mellan 400 -800 rpm
tomgången blir normal efter några sek eller om man gasar till , felet märks inget under körning . bilen går hur bra som helst för övrig
Tacksam för hjälp .
av Tomlind
V50 1.8 f
Har precis samma fel, uppstod efter ett byte av ventil för avgasåterföring på verkstad. Fick du nån förklaring eller lösning på problemet?
av Rådlös
Tomlind: 2005 fanns inga 1.8 F i Volvobilar, så din motor är inte densamma som Antonoliver frågar om. Tråden är för övrigt mer än 1 och ½ år gammal, men det har du redan sett?

Du antyder att din bil har varit på verkstad och bytt en ventil? Var det längesedan, har du någon "garanti eller klagorätt" på reparationen?
Som jag ser det, utan att vara någon expert, så har du flera tänkbara felkällor. Du har ett gasspjäll och tomgångsmotor som kan sota ihop och fungera dåligt. Du har en elektrisk luftförvärmning i insuget, PTC som skulle kunna vara dålig. Och har du bytt bränsle E85 - bensin eller tvärtom utan att adaptera ordentligt?

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]

Stängning av 3G och 2G. VOC?

Jag slog in mitt vin-nr och fick reda på att[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Det är väl Core som har mindre belysni[…]

slungdiff på 945

Har en -98 945 fulltrycks turbo med SE paket, hur […]