Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
Nithol skrev:
apersson850 skrev:Jag bytte olja i min automatlåda efter 12000 mil. Skillnaden i växlingsprestanda var rejäl. Så till den grad att om jag kunnat köra bilen med ny olja först, och sedan direkt med den gamla oljan, då hade jag genast ställt mig frågan "Vad är det för fel på den här?". Men när man kör samma bil hela tiden vänjer man sig, och tänker inte på hur mycket sämre den blir.
Att inte byta aggregatremmen när man ändå är där och joxar, ja, det är dumt. Vattenpumpen brukar klara ett tag till, även om det inte alltid är så.
Tack för svar, upplevde du lådan som väldigt ryckig innan bytet av olja?
Min känns ändå ganska mjuk, kanske något ryckig efter hård acceleration (högt varvtal till lägre varvtal) från låg växel till hög.
Jag kom ju in på detta med byte av olja i min auto-låda, vill bara säga att det inte är några direkta bekymmer med just min låda ("Geartronic" AWTF-80 SC). Vet att du adresserade detta till apersson men ändå, tycker det är intressant.

Upplever min låda är litet slirig när den är kall men kanske är det "by design" för att den ska komma upp i arbetstemp så fort som möjligt? Mitt skäl att byta olja i just den lådan är mest för att den trots allt gått närmare 12.000 mil och att jag tror det är bra på alla sätt inkl att kanske minska "slirigheten", få litet mer direktkontakt i transmissionen.

Köpte bilen begagnad så jag vet inte hur den kändes som ny men den växlar upp & ner snyggt och prydligt, mjukt men ändå fast ingrepp av nästa växel och lock-up sker omärkligt i stort sett. Funkar utmärkt även vid "plattan i mattan", mjukt och fint drar den i de högre varvtalsregisterna och inga klonk eller ryck alls. Enda jag kan se som en smula störigt är att bilen rycker till litet när man går från P till D eller R, kanske är det normalt vet ej. Inga större grejer alltså och inga mekaniska klonk eller så.
av jpennerb
Jag bytte olja i lådan vid 9000mil och tyckte den uppförde sig bättre men det var svårt att avgöra då lådan blir nollställd och behöver köras in till mitt körmönster. Tyckte det var värt att byta då man får många oljebyten för att komma upp till en ny. Byter man olja i lådan lever den längre än motorn.

Sen förstår jag varför folk gnäller på servicepriser. Måste ha att göra med okunskap men det är väl inte alla som läser på innan bilköp vad service kostar och när den ska göras.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nithol skrev:Tack för svar, upplevde du lådan som väldigt ryckig innan bytet av olja?
Inte alls. Jag tyckte den fungerade utmärkt. Men så fick jag i ny olja, och då blev det en "oj-effekt". Ska den växla så här bra? Det blev en markant skillnad, till det bättre. Jag hade bara inte begripit innan att den växlingskvalité som jag levde med var sämre än vad jag skulle förvänta mig.

Sen brukar jag köra ett tag med mina bilar, så jag ser det som en ren investering. Med den nuvarande takten är det inte alls otänkbart att jag har passerat 40000 mil innan jag skaffar något annat. 30000 mil blir det säkert. Detta baserar jag på att jag är nöjd med hur bilen fungerar, och kan nog tänka mig att köra den lika länge till. I så fall kommer jag till över 40000 mil, om jag håller på så här. Med den körsträckan är det ju mycket billigare att byta olja någon gång då och då, och istället förhoppningsvis slippa byta ut lådan. Automatlådeolja ska se ut som hallonsaft, men min var mer som svart vinbärssaft när jag bytte, alltså efter 12000 mil. Det är snart dags igen, om jag kör med samma intervall. Ska bli intressant att se om partilkeluppbyggnaden i oljan mest sker i början, eller om det är samma sak fortfarande.

De här växellådorna är programmerade att inte lägga i lockup till att börja med, om det är kallt ute. Detta just för att få upp oljetemperaturen, och därmed växlingskvalitén, samt minska slitaget på lådan.

Lådans adaptionsalgoritmer nollställs inte vid oljebyte, utan bara drifttidsmätningen för oljan.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
simonhalmstad skrev:Lokala Volvohandlarn här lämnar ju 10% rabatt om man betalar med Volvokortet, ibland är de billigare än t.ex mekonomen & liknande bmen det beror på vad man har för motor, men kolla på lasingoo.se där kan du få fram pris för service på många andra olika verkstäder i närheten, möjligt att spara en slant på det.
Tror det är 5% på alla (?) verkstadsjobb. Sen får man ju 5% till genom rabattcheckar men vet inte om jag skulle räkna det som rabatt.
Nithol skrev:Jag gjorde kamremsbyte utan kvitto på min s80 -07a i onsdags då den började bli 10 år gammal, bilen har rullat 11300 mil.
Köpte kamremssatsen på Mekonomen för 1300kr och själva jobbet tog killen 1100kr för.
Bytte inte vattenpump eller multirem, kanske dumt att inte göra detta nu såhär i efterhand...

Angående spolning av växellådan (automat) så tyckte killen att man gott kunde vänta ett par tusen mil till, men vad har ni för synpunkter på detta?
Killen har jobbat på auktoriserad volvo verkstad i ett flertal år dock inte med med min årsmodell.
Multiremmen har likt kamremmen ett intervall på 10 år eller x tiotusentals mil, 18000 mil på min bil iaf. Automatlådan kan du säkert vänta med att skölja om lådan växlar bra i övrigt, samtidigt är det ju en förebyggande åtgärd och något som inte gör lådan sämre. Men börja med multiremmen tycker jag. Tror du tyvärr åker på spännarna också då, jag gjorde iallafall det. Minns inte om de också hade ett tioårsintervall eller vad det var...
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:
Nithol skrev:Tack för svar, upplevde du lådan som väldigt ryckig innan bytet av olja?
Inte alls. Jag tyckte den fungerade utmärkt. Men så fick jag i ny låda, och då blev det en "oj-effekt". Ska den växla så här bra? Det blev en markant skillnad, till det bättre. Jag hade bara inte begripit innan att den växlingskvalité som jag levde med var sämre än vad jag skulle förvänta mig.
Precis så upplevde jag det också när jag bytte i min XC60 när den rullat 11000mil.

Men för att återgå till frågan. TS har köpt en bil som har ett stort behov av flera ganska dyra servicekomponenter, vid den åldern och vid de milen blir det så. Det kostar pengar, oavsett på vilken verkstad man gör det, en del är billigare än andra.

Antingen köper man en ny bil med lite underhållsbehov, eller så köper man en äldre bil och reparerar/servar lite dyrare. I slutändan är ändå den billiga bilen billigare än den nya med mindre underhållsbehov.
Användarvisningsbild
av BlackXS
snepo skrev:
Leopold skrev:Nej det finns ingen som helst rim och reson i serviceprogrammet för min del längre... när en helt vanlig enkel underhållsservice kostar ca 1/7 av bilens värde blir det bara löjligt. Antingen hittar jag en verkstad med vettigare priser eller så får jag helt enkelt byta dessa standardgrejer själv någon lämplig helg.
Du kan säkert hitta billigare service. Finns bra verkstäder med bra priser. Om du nu absolut inte måste göra det på volvo. Min mor servade sin bil för 8500 inkl kamremsbyte,ej volvo. Volvo ville ha 11000 ca. Du får ju stämpel och allt inskrivet som är bytt på service. De du inte får är om det finns uppdateringar till bilen,om du inte gör det på volvo
finns väl verkstäder med som kör vida med licens o kan uppdatera inte bara volvo som kan?
av Leopold
En liten uppdatering. Jag kontaktade en närmre belägen auktoriserad Volvoverkstad och de menade att kamrem- och multiremsskifte är något för nästa års service. Så jag körde på det. Service enligt programmet inkl mjukvaruuppdatering i alla delsystem, plus byte automatväxellådsolja (inkl flush såklart). Oljan visade sig vara mycket mörk i färgen enl mekanikern dock ej helsvart.

Kan säga att det blev ett märkbart lyft i automatlådans beteende. Inte alls dåligt tidigare men nu växlar den tidigare och med mindre slir när den är kall, lockups mera omärkligt men ändå mera bestämt när den är varm. Bara en sådan liten skitsak som att lägga i växel i stillastående sker utan minsta ryck så visst har det hänt saker. Om det beror på mjukvaruuppdateringar eller bytet av olja vet jag ju inte men det känns riktigt bra nu, förstklassigt skulle jag säga!
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]