- lör 17 sep 2016, 19:11
Upplever min låda är litet slirig när den är kall men kanske är det "by design" för att den ska komma upp i arbetstemp så fort som möjligt? Mitt skäl att byta olja i just den lådan är mest för att den trots allt gått närmare 12.000 mil och att jag tror det är bra på alla sätt inkl att kanske minska "slirigheten", få litet mer direktkontakt i transmissionen.
Köpte bilen begagnad så jag vet inte hur den kändes som ny men den växlar upp & ner snyggt och prydligt, mjukt men ändå fast ingrepp av nästa växel och lock-up sker omärkligt i stort sett. Funkar utmärkt även vid "plattan i mattan", mjukt och fint drar den i de högre varvtalsregisterna och inga klonk eller ryck alls. Enda jag kan se som en smula störigt är att bilen rycker till litet när man går från P till D eller R, kanske är det normalt vet ej. Inga större grejer alltså och inga mekaniska klonk eller så.
Nithol skrev:Jag kom ju in på detta med byte av olja i min auto-låda, vill bara säga att det inte är några direkta bekymmer med just min låda ("Geartronic" AWTF-80 SC). Vet att du adresserade detta till apersson men ändå, tycker det är intressant.apersson850 skrev:Jag bytte olja i min automatlåda efter 12000 mil. Skillnaden i växlingsprestanda var rejäl. Så till den grad att om jag kunnat köra bilen med ny olja först, och sedan direkt med den gamla oljan, då hade jag genast ställt mig frågan "Vad är det för fel på den här?". Men när man kör samma bil hela tiden vänjer man sig, och tänker inte på hur mycket sämre den blir.Tack för svar, upplevde du lådan som väldigt ryckig innan bytet av olja?
Att inte byta aggregatremmen när man ändå är där och joxar, ja, det är dumt. Vattenpumpen brukar klara ett tag till, även om det inte alltid är så.
Min känns ändå ganska mjuk, kanske något ryckig efter hård acceleration (högt varvtal till lägre varvtal) från låg växel till hög.
Upplever min låda är litet slirig när den är kall men kanske är det "by design" för att den ska komma upp i arbetstemp så fort som möjligt? Mitt skäl att byta olja i just den lådan är mest för att den trots allt gått närmare 12.000 mil och att jag tror det är bra på alla sätt inkl att kanske minska "slirigheten", få litet mer direktkontakt i transmissionen.
Köpte bilen begagnad så jag vet inte hur den kändes som ny men den växlar upp & ner snyggt och prydligt, mjukt men ändå fast ingrepp av nästa växel och lock-up sker omärkligt i stort sett. Funkar utmärkt även vid "plattan i mattan", mjukt och fint drar den i de högre varvtalsregisterna och inga klonk eller ryck alls. Enda jag kan se som en smula störigt är att bilen rycker till litet när man går från P till D eller R, kanske är det normalt vet ej. Inga större grejer alltså och inga mekaniska klonk eller så.

- By Soffantjejen