Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Har slutligen fått tummen ur och bytt belägg+skivor runtom på S80:n men nu är min fråga angående inkörning. Att man inte ska hålla på att "testa" nya bromsar har jag förstått men jag vet inte riktigt hur mycket man vågar bromsa. Som jag kört hittills vågar jag knappt bromsa alls, inte trycka mer än 3 s säger vissa, bromsa mjukt osv. Nu går det ju bra att köra med motorbroms och bara liite bromsande men det känns som att inkörningen kommer ta 100 mil istället för 30-50 med min nuvarande körning. Ska det vara så pass mjuk inkörning eller kan jag köra normalt och bara undvika inbromsningar från högre hastigheter?

Gamla framskivorna hade periodiska märken, som mörkare fläckar med jämna mellanrum. Är det s.k heat spots jag fått och vad kan ha orsakat det tror ni? Kan tänka mig det var klossmaterial. Kan sådant uppstå om man överhettar beläggen eller ger det andra symptom, körde 230 på en flygraka i somras som blev plötsligt kort. Eller kan det bero på att skivorna ursprungligen inte var rätt inkörda? Har haft vibrationer som kommit och gått så länge jag haft bilen, 1,5 år ungefär.
av Exyzäta
Jag tror och anser att inkörning av bromsar är kraftigt överdriven. Bromsa normalt och från normala hastigheter så håller de längre. Jag kör lastbil och har en totalvikt på 60 ton. Inte behöver jag köra in bromsarna i 50-100 mil utan last för att de ska mäkta med. Vi byter belägg och skivor kanske två gånger under bilens livstid på säg 75 tusen mil och då är det nästan alltid tungt lastat. Visserligen är det inte jämförbart direkt över mot en personbil men iallafall.

Men viktigt vid byte är att bromsoket får jobba fritt utan att det kärvar annars är det snart nedslitna belägg igen. Så att smörja upp glidpinnar och kolla så packboxar är hela är ju A&O.
Användarvisningsbild
av Perra83
Tror inte att Polisen el ambulansen kör in sina bromsar.
Jag kör alltid försiktigt några dagar el en vecka när dom är nya.

Mörka fläckar får jag med ibland när bromsarna fått jobba..... det brukar försvinna när sambon kört till och från jobbet en dag.
Fälgarna blir inge snygga när bromsarna är ny. Beläggen dammar förskräckligt i början.
Körde 200mil med gamla V60n och bakbromsarna var nya. Det var en helt annan färg på bakfälgarna mot fram.
av Schmoyoho
Allt var helt, glidpinnarna rengjorde jag och monterade torra. Fläckarna kändes på ytan också men inget omvälvande, men märkbart om man drog fingret över de.

Har hört talas om att det finns förbakade klossar från fabrik men det är inte vad man får när man byter. Kanske däremot installeras på polisbilar? Kör man inte in bromsarna rätt när man bytt både skiva och kloss så har jag förstått det som att man antingen glasar klossen eller överför klossmaterial ojämnt på skivan = nya vibrationer. Och eftersom jag haft en massa vibrationer tidigare vill jag mer än gärna utesluta bromsarna som orsakskälla. Har bara kört några få mil med bilen ännu men so far so good, känns bra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bromsa mjukt och lite längre, så slipdelen av beläggen verkligen "gnider in sig" mot skivorna, och skivorna värms upp sakta.
Det är inte speciellt länge man behöver göra så, beroende på hur många inbromsningar man har på sin dagliga färd så kanske 1-2 dagar?

Själva beläggen har ingen inkörningstid så att säga, mer än att dom blir lite bättre med tiden, utan det är skivorna som måste "bakas", annars slår dom sig direkt.
av Lövet
En av få saker man inte ska göra (men det gäller nog även efter byte) är att bromsa stenhårt och sedan parkera bilen direkt med handbromsen åtdragen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag googlade som tusan på det där inför förra sommarens bromsbyte. Det slutade efter kunskapsinsamling med att jag med nymonterade bromsar körde ut på den tomma landsvägen och gjorde ett tiotal bestämda inbromsningar från ~70 till ~20 i skapligt snabb följd men utan att hetsa vid accelerationerna. Sen rullade jag så att de hann svalna lite innan jag bromsade till stillastående.

Bromsarna tog sen jämnt och bra utan vibrationer.

Grundprincipen är att skiva och belägg behöver överföra lite material till varandras ytskikt. Det sker när grejerna blir lagom varma.
av Schmoyoho
Okej. Jag har tagit tillfället i akt att nöjesköra lite försiktigt och med bara några enstaka mil försiktig körning har detta hänt. Är det något att oroa sig över eller ska jag strunta i det och köra vidare? En väldigt rund "flisa" har lossnat ur skivan, brembo från mister-auto.

https://i.imgur.com/RbzNjMk.jpg

Problem nummer två uppstod några mil senare när jag fick ett klapprande/dunkande ljud från bakvagnen. Jag vill inbilla mig jag hörde två metalliska klingande/klirrande ljud innan men jag är inte helt säker. Blev först orolig att jag missat att dra någon skruv men jag hissade vänster bakhjul och vred lite fram och tillbaka. Det yttre belägget glappar i okhållaren och följer med skivan lite fram och tillbaka och skapar ett ganska otrevligt klonkande ljud, ganska stort glapp vill jag tycka också. Klossarna är volvo original, köpta från bilias webbshop. Har för mig jag läst om olika versioner av ok/klossar. Finns det någon fix till detta? Har jag fått fel klossar eller monterat något felaktigt? Två av bakklossarna hade någon sorts klister på utsidan, jag satte dessa mot kolven (tänkte att en massa klister på ytterklossen kommer ju bara dra åt sig smuts).

Edit: Lucif3r: jag har förstått det som att klossarna är mjukare eller något sånt när de är nya och att det är de som måste värmas upp gradvis för att växla mellan abrasiv och adherent friktion, något sånt hade iallafall med att göra att klossarna skulle korrekt överföra material till skivan. Bromsade man för hårt för tidigt med mjuka klossar skulle man tydligen kunna "glasa" klossarna och få sämre bromsverkan och gnissel.
av rid54
"Abrasiv" är avverkande, dvs slipande verkan. Friktion som åstadkoms på detta sätt bygger på att nån del av systemet "avverkas" dvs slipas av när det används. "Adherent" bör då vara beskrivningen av "vanlig friktion" som inte nödvändigtvis har med bortslipning av material att göra.
Användarvisningsbild
av Derank
Schmoyoho skrev:Hej,

Har slutligen fått tummen ur och bytt belägg+skivor runtom på S80:n men nu är min fråga angående inkörning. Att man inte ska hålla på att "testa" nya bromsar har jag förstått men jag vet inte riktigt hur mycket man vågar bromsa. Som jag kört hittills vågar jag knappt bromsa alls, inte trycka mer än 3 s säger vissa, bromsa mjukt osv. Nu går det ju bra att köra med motorbroms och bara liite bromsande men det känns som att inkörningen kommer ta 100 mil istället för 30-50 med min nuvarande körning. Ska det vara så pass mjuk inkörning eller kan jag köra normalt och bara undvika inbromsningar från högre hastigheter?

Gamla framskivorna hade periodiska märken, som mörkare fläckar med jämna mellanrum. Är det s.k heat spots jag fått och vad kan ha orsakat det tror ni? Kan tänka mig det var klossmaterial. Kan sådant uppstå om man överhettar beläggen eller ger det andra symptom, körde 230 på en flygraka i somras som blev plötsligt kort. Eller kan det bero på att skivorna ursprungligen inte var rätt inkörda? Har haft vibrationer som kommit och gått så länge jag haft bilen, 1,5 år ungefär.
Kör på som vanligt bara, det där är en nys.
Halvljus

Har samma problem, V50 -11, Xenon på halv[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Antar att den nyare bilen går lite tystare o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]

Min V60 D3 Classic tillverkad 2017-11 har då[…]