Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1109969
V40 -03 2.0t motorn.

Ibland så hoppar bara startmotorn till för kanske någon millisek, sen låter det även som nått relätillslag tickar som fan ifrån motorrummet, ibland när man vrider på nyckeln varvas det mellan att startmotorn hoppar igång nån millisekund/tickar/händer ingenting till att den plötsligt hoppar igång.
När den inte hoppar igång så efter några försök med att vrida på nyckeln brukar den hoppa igång, däremot på senare tiden har det kommit mer och mer och blivit svårare och svårare ibland.
Likväl att ibland är det inga problem alls.
Även minnet på stereon slocknar nån gång ibland när det tjurar med att starta så man får slå in radiokoden, däremot så ligger kanaler sparade men inte equlizer inställningarna.
Tror inte någon särskild lampa lyser/blinkar/är tänd när detta inträffar.

Generat ger: 13,6-13,8V vid typ full belastning påslagen och ca 2-3000rpm, 14v utan belastning (mätt över batteripolerna).
520A batteri förövrigt och ett volvo original och full laddat för några dagar sedan.
Inga felkoder heller.
Tändplatta/tändkontakt är även bytt.

Någon med ide om vad problemet kan bero på?




ANTENNRINGS FRÅGORNA
Vad kännetecknar mer förtydligat symptom/er för dålig/strulande antennring?
#1110170
SnurreSprätt skrev:V40 -03 2.0t motorn.

Ibland så hoppar bara startmotorn till för kanske någon millisek, sen låter det även som nått relätillslag tickar som fan ifrån motorrummet, ibland när man vrider på nyckeln varvas det mellan att startmotorn hoppar igång nån millisekund/tickar/händer ingenting till att den plötsligt hoppar igång.
När den inte hoppar igång så efter några försök med att vrida på nyckeln brukar den hoppa igång, däremot på senare tiden har det kommit mer och mer och blivit svårare och svårare ibland.
Likväl att ibland är det inga problem alls.
Även minnet på stereon slocknar nån gång ibland när det tjurar med att starta så man får slå in radiokoden, däremot så ligger kanaler sparade men inte equlizer inställningarna.
Tror inte någon särskild lampa lyser/blinkar/är tänd när detta inträffar.

Generat ger: 13,6-13,8V vid typ full belastning påslagen och ca 2-3000rpm, 14v utan belastning (mätt över batteripolerna).
520A batteri förövrigt och ett volvo original och full laddat för några dagar sedan.
Inga felkoder heller.
Tändplatta/tändkontakt är även bytt.

Någon med ide om vad problemet kan bero på?




ANTENNRINGS FRÅGORNA
Vad kännetecknar mer förtydligat symptom/er för dålig/strulande antennring?
Kolen kan vara slut eller har fastnat, knacka med en hammare eller en stång medans någon startar.

Om inte så är det solenoiden, kontaktfel, spole.
Senast redigerad av 1 andersbe, redigerad totalt 0 gånger.
#1110185
Generatorn verkar ladda som den ska, både med och utan belastning och kolen sitter ju på den och inte startmotorn.
Du får gärna fördjupa lite varför generatorn skulle påverka start ögonblicket så att säga när nyckeln vrids om.

Med spole, pratar du om tändspolarna då eller spolen på generatorn?
(tändspolarna är inga fel på i vart fall)
#1110274
Om radion tappar minnet så bör det vara batteriet som är på upphällning eller en dålig jordpunkt, antar att du har rengjort polerna på batteriet och kollat så allt sitter fast som det ska.
#1110389
Grejen är just den att när den inte bråkar så startar den utan några som helst problem, varken segt eller nått sånt utan som att det är full kräm i batteriet så att säga.
Polerna är typ kliniskt rena, infettade (batterifett) och fräscha.
Hur gammalt batteriet är vet jag tyvärr inte.

Tror det är bra kontakt mellan polerna på batterier och jordpunkter på startmotorn, har iofs inte mätt super noga från startmotorns punkter på kablar och upp till batterier...Lite trångt och svårt åtkomligt.
Några särskilda punkter som är "kända" man kan börja med? (om möjligt utan att behöva riva ner onödigt mycket runt i kring).
När det gäller att man får slå in radiokoden ibland så funderar jag på om det kan ha nått att göra med att spänningen från/till tändningslås bryts på nått konstigt sätt...Radion går ju över nyckeln tänker jag.


ANTENNRINGEN
När det gäller antennringen, ska startmotorn vara Helt död då eller mer bara klicka?
Bryter den tändnings signalen till startmotorn eller bryts det på annat håll?
(har fått för mig att startspärren går över startmotorn och inte bränslepump på dessa bilar??)
#1110566
Har hänt för mig att en cell i batteriet har blivit dålig och glappat ett tag innan den gav upp, mäter man på batteriet så har man typ 12v men under belastning så sjunker den ca 2v, prova med ett annat batt om möjligt.
Nivåreglering/Luftfjädring

Jag har luftfjädring på min laddhybrid […]

Justera motorhuv i framkant

Spraya ner i låset bara utan att motera ne[…]

Silikon fett, lithium fett, allt skulle funka

Hej på er, Jag har en v60 T4 MY20 som jag h[…]