Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
robinb3rgsten skrev:Vad för plastkåpa eller menar du fördelarlocket?
Jag trodde jag hade en bild, men tyvärr. På min 245:a sitter det en vit plastbit som täcker över allt under rotorn mot fördelarlocket. Jag har en till 240 men kommer inte ihåg om den har det.

Men det är säkert som rådlös säger att man ska ha fräscha tändkablar osv. Jag har bytmani så jag har ju oftast ganska fräscha grejer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det locket sitter nog mest för att skydda elektroniken i elektroniska tändsystem, och har nog inte så mycket med fuktproblem i övrigt att göra. Det finns skydd som sitter utanpå fördelarlocket också, bl.a på min 740, säkert på andra också. Tidiga Saab 96 med 2-taktmotor var oerhört känsliga (fördelaren satt direkt innanför grillen) för regn och vattenpölar. Dom hade ett utanpåliggande skydd som tillbehör och en slang för ventilation.
av xxargs
Om det inte hjälper att byta tänddelarna och problemet kvarstår.

Kolla att tätning/O-ring i fördelaren ner mot motorn är OK - trycks vevhusgaser upp för att vevhusventilation inte är helt kry (eller gammal konstruktion) och tätningen i fördelaren otät, så är vevhusgaserna 100% fuktiga och varma som trycks in under fördelarlocket, så länge motorn är varm så är det inget problem, men över natten och det hela blir kallt så kondenseras en del av detta ut på insidan av fördelarlocket och sedan ger jobbig morronstart...

Det tog mig ett tag att inse det felet (förvisso inte på en Volvo) och kan vara värt att ha i bakhuvudet när man man fixat de mer uppenbara delarna och problemet ändå kvarstår..
Användarvisningsbild
av Frrla
lennarte skrev:Det locket sitter nog mest för att skydda elektroniken i elektroniska tändsystem, och har nog inte så mycket med fuktproblem i övrigt att göra. Det finns skydd som sitter utanpå fördelarlocket också, bl.a på min 740, säkert på andra också. Tidiga Saab 96 med 2-taktmotor var oerhört känsliga (fördelaren satt direkt innanför grillen) för regn och vattenpölar. Dom hade ett utanpåliggande skydd som tillbehör och en slang för ventilation.
De måhända att det är så. Men det fungerar även som en packning mot fördelarlocket. Provade motortvätta utan å de blev dyngblött där inne utan plasten. De blev blött med plasten också men inte närheten av lika mycket.

Sen tror jag att den plastbiten även ska sitta där så det blir rätt avstånd och fastspännt ordentligt. Men de förutsätter att ingen böjt "fjädrarna" som håller locket.

Ja vill tänka såhär: har biltillverkaren tagit tid och pengar på saker som kan tyckas "onödiga för dig" så är de ju gjort av en anledning iaf. Annars hade nog tillverkaren också struntat i det för att spara tid och pengar.
Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]