Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Spoiler »
Det här var en gammal bild.. det har skett rätt stora förändringar sen 2012 på elproduktionen i Sverige.
Och jag förstår inte siffrorna.. Dom stämmer inte med producerade TWh i Sverige... tårbitarna är konstiga också, vi har mest vattenkraft i Sverige...

Vattenkraften producerade 74 TWh 2015
Kärnkraften producerade 54 TWh under 2015, vilket är 13 procent lägre än under 2014.
Vindkraften slog produktionsrekord med 16,6 TWh och stod för 10 procent av den totala elproduktionen.

Totalen 2015 på producerad el blev 158 TWh, varav nettoexporten var på 22,6 TWh.

Men kol eller råolja har vi inget av i svensk elproduktion av vad jag vet... så den där pajen får jag inte ihop.

Kolla gärna http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... ort-av-el/

Är det något jag missat??
Diagrammet gäller inte elproduktion utan engergi som förbrukas i Sverige, men jag kan hålla med om siffrorna på kärnkraft och vattenkraft ser lite skumma ut, kanske kan det vara import av energi under vissa perioder som ger de siffrorna?
Var kommer tårtan ifrån VolvoB20? Kanske det finns lite mer information om vad den visar..
Här är en för 2015 från SCB.

En hel del att göra på 13 år. Största utmaningen är att ersätta olja o kärnkraft i diagrammet.

Volvo planerar ju att pumpa ut nya XC90. S90, V90, V90 CC, mfl. närmsta åren och majoriteten som säljs av dessa har ju någon form av Bensin, Diesel eller Bensin/Diesel/El-hybrid under huven. Att alla dessa skulle vara utskrotade om 13 år tror jag knappast. Det är ju många svenskar som inte har råd att köpa dem nya utan väntar på att de dyker upp som begagnade. Att då få se dem rulla till skroten istället för att komna ut på begmarknaden bara för att de har en fossilmotor under huven blir tufft. Även för första ägaren då de har noll i andrahandsvärde.

Antingen får man ge upp målet om fossilfritt 2030 eller då får man ta sig i kragen och börja producera fossilfri bensin/Diesel till dessa bilar

Kärnkraften borde ju vara borta 2030, helt av sig själv, dagen reaktorer är ju byggda på stenåldern och att pressa dem längre än till 2030 måste ju vara galenskap av stora mått, och inga nya byggs ju. Det har inget att göra med om man är mot eller för kärnkraft, de gamla tar slut obönhörligt och inga nya byggs.

Det behövs megamassiv utbyggnad av sol o vind bara för att täcka det bortfallet.

Bild
joel80 skrev: Så länge den Bio-dieseln inte tillverkats i en fabrik som drivs med "fel" el då alltså...?
Vad det gäller det så är största utmaningen att vara fossilfri är nog importen, varje vara som importeras måste ju vara fossilfri för att det ska vara någon relevans. Och hur garanterar/löser man de?

Annars kan man ju bara flytta stålindustrin utomlands och sedan importera stålet och hävda att vi är fossilfria bara för att vi exporterat produktionen/utsläppen någon annan stans, samma med tex import av el eller etanol, vi kan ju inte använda polsk/tysk brunkols-el och säga att vi är fossilfria.

Fossilfritt innebär ju också att vi måste sluta tillverka asfalt, kläder, skor, plast osv av oljeråvara. Det blir tillbaka till stenlagda vägar, träinredning och bomullskläder.
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Så länge den Bio-dieseln inte tillverkats i en fabrik som drivs med "fel" el då alltså...?
Vad det gäller det så är största utmaningen att vara fossilfri är nog importen, varje vara som importeras måste ju vara fossilfri för att det ska vara någon relevans. Och hur garanterar/löser man de?
Den fossilfria diesel (helt fossilfri för tyngre fordon, delvis fossilfri för personbilar) som säljs i Sverige (den finns knappt någon annanstans) är mig veterligen också producerad i Sverige. Och även om man räknar på hela kedjan, inklusive de fossila bränslen som används för tillverkningen, ligger man enligt uppgift rätt nära "verklig" fossilfrihet.
VolvoB20 skrev:Fossilfritt innebär ju också att vi måste sluta tillverka asfalt, kläder, skor, plast osv av oljeråvara. Det blir tillbaka till stenlagda vägar, träinredning och bomullskläder.

Nja, det tror jag inte riktigt. Dels finns det ju något som heter återvinning, dels kan råvaran framställas av källor andra än petroleum.
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Fossilfritt innebär ju också att vi måste sluta tillverka asfalt, kläder, skor, plast osv av oljeråvara. Det blir tillbaka till stenlagda vägar, träinredning och bomullskläder.

Nja, det tror jag inte riktigt. Dels finns det ju något som heter återvinning, dels kan råvaran framställas av källor andra än petroleum.
Plast är ju bara ett kolväte med olika tillsatser så det går ju lika bra använda and källor som är förnyelsebara, tex bio-massa.

Men vissa saker kommer nog vara svårt att få fram i tillräcklig volym, tex om du ska göra asfalt av biomassa.
Den petroleum som finns i asfalt är bara kolväten den också och går säkert att producera med hjälp av annan råvara, om man vill och får lite tid på sig att utveckla tekniken. Men mig veterligen bränner vi inte upp gammal asfalt så det akuta behovet av att ersätta petroleum just här är inte så stort.
Lucif3r skrev:Alla bilar... Alla bilar som i alla NYA bilar, eller alla bilar som i att det är dom enda som existerar på vägarna? Det sistnämnda kan dom ju bara tokglömma iaf, såvida dom inte planerar att ge ut en elbil till varenda bilägare, gratis. :roll:
Alla nyproducerade bilar
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.