Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnnaCT
Hej!

Min Volvo V60 T3 av 2012 års modell har börjat dra bensin även när den rullar. Aktuell förbrukning på info-displayen har ju tidigare varit 0,0 när bilen rullat med växel i. Nu är det som att den aldrig går lägre än 1,7.

Någon som har en idé om vad det kan bero på? Bilen ska snart in på årlig service, så jag får väl be dem kolla lite extra.

Start/stop funkar inte alltid och jag misstänker att det börjar bli dags att byta batteriet, men jag vet inte om det kan påverka bränsleförbrukningen på det här sättet.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Enda sättet jag kan få min bil att uppföra sig så är att köra på ECO läget. När bilen frirullar och inte motorbromsar längre så måste ju motorn ligga på tomgång och drar den lite soppa...

Sjunker varvtalet till tomgång samtidigt som du rullar och ser att den förbrukar bränsle?

.
av AnnaCT
Ja den rullar på tomgång och med växel i. Jag förstår ju att den inte i praktiken kan dra 0,0 med motorn igång, men mätaren brukar gå ned markant och faktiskt visa närmare 0 när man rullar i medlut och bra fart. Det jag reagerar på att det blivit en synbar skillnad senaste veckan/veckorna. Men det kanske har någon logisk förklaring. Det gör ingen skillnad om ECO-drive är på eller av.
Om bilen rullar med växel i, utan gas eller farthållare ikopplad, så ska den gå ner till noll.
Kör du däremot med farthållare utför, så kommer den alltid dra lite bränsle.

När min start/stopp började krångla, så stod det i displayen att batteriet laddades hela tiden.
Upplevde också att min aldrig gick ner på noll, och drog mer bränsle i allmänhet.
I mitt fall var det batteriet som inte mådde så bra, då bilen stod still mycket ett tag. AMG-batterier tål inte så mycket urladdning tydligen. Finns även en tråd om att bilen inte läser av batteriets laddning som den ska, och därav tror den ska ladda hela tiden. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=114635

Testade att rycka denna kabeln på min, men det hjälpte inte, så blev nytt större batteri istället.
av AnnaCT
Hmm, då är det säkert batterirelaterat. Bilen står still rätt mycket, bor utomhus på vintern (även om jag oftast använder motorvärmare) och batteriet är inte bytt. Kanske enkelt åtgärdat :)
av AnnaCT
Haha, njae, jag törs inte dra av några kablar... bilmekande är inte min starka sida :oops:

Men bra att veta lite om vad det skulle kunna bero på, så får jag stå på mig på verkstaden!
Användarvisningsbild
av joel80
Dom gånger min bil inte visar 0 i förbrukning vid rull är det oftast för att den håller på med regenereringen av partikelfiltret. Så är det inte batteriet skulle det ju kunna vara något som "hakat upp sig" med det.. Kanske lite långsökt..

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]