Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Fick tag på en flaska wax it wet från turtle och prövade på min gamla 740 idag. Jag mäste säga att jag är starkt tveksam till den här typen av produkter speciellt om den kommer från turtle.

Så nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av wax it wet igentligen, har hört att sonax har något liknande kan det vara bättre tro?
Användarvisningsbild
av hebbe
ja brukar använda wax it wet och tycker det har en bra avvrinning, men hållbarheten är väl så där. tycker om ytan efter man vaxat, den blir verkligen "snorhal" .......

mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av Funk
Jag använder hagmans nano wax-it-wet då och då, och tycker nog att det gör att den "vanliga" vaxningen håller sig fräschare längre av det...

/Thomas
av Addekarlsson
Wax it wet var enligt mig det mest värdelösa dm kommit på. Testade det en gång, och aldrig mer.
Gick åt massor, resultatet totalt värdelöst, efter första regnskuren, så var det bara vaxa om...
Detta var på en bil som var vårvaxad redan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det står på flaskan att det ska räcka till 15 bilar.
Det verkar helt orimligt. Det blir inte många sprayningar på varje bil då inte!
Användarvisningsbild
av Funk
15 japanska småbilar eller 3 riktiga skulle det kanske stå...

Men skämt åsido, på familjens bilar kommer den nog att räcka bortåt 10 tvättar utan problem. Bra vaxat och blankt från början gör kanske att det räcker längre..

/thomas
av Lindfalas
Fluffen skrev:Fick tag på en flaska wax it wet från turtle och prövade på min gamla 740 idag. Jag mäste säga att jag är starkt tveksam till den här typen av produkter speciellt om den kommer från turtle.

Så nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av wax it wet igentligen, har hört att sonax har något liknande kan det vara bättre tro?
Funkar egnetligen bara på en vaxad bil.
Dessutom håller det inte länge..
Bättre att lägga pengarna på riktigt vax :wink:
Har även testa Sonax och det blir väl lite blankare, men som sagt är hållbarheten dålig..

Greetz
av Addict
Men grabbar...

Det är knappast dåligt för lacken eller hur?
Sedan verkar det som att ni öser på med vax. Det är meningen att man sprayar lite grann och sedan drar ut det med sämsskinnet. Man ska alltså inte dränka bilen i medlet som man gör med t.ex. insektsborttagare.

Jag är mycket nöjd med vax it wet, det håller en nyvaxad lack fräsh mycket mycket längre än om man bara skulle låta den vara.
Jag tvättar bilen ganska ofta, minst en gång i veckan brukar det bli, och då använder jag inte wax it wet varje gång. För oftast på sommarn tvättar jag den inte ens med svamp iom att smutsen endast består av insekter i fronten och löst damm/pollen.
av Lindfalas
Addict skrev:Men grabbar...

Det är knappast dåligt för lacken eller hur?
Sedan verkar det som att ni öser på med vax. Det är meningen att man sprayar lite grann och sedan drar ut det med sämsskinnet. Man ska alltså inte dränka bilen i medlet som man gör med t.ex. insektsborttagare.

Jag är mycket nöjd med vax it wet, det håller en nyvaxad lack fräsh mycket mycket längre än om man bara skulle låta den vara.
Jag tvättar bilen ganska ofta, minst en gång i veckan brukar det bli, och då använder jag inte wax it wet varje gång. För oftast på sommarn tvättar jag den inte ens med svamp iom att smutsen endast består av insekter i fronten och löst damm/pollen.
Vaxar du utan att göra rent lacken före blir resultatet inte bra.. du kapslar in skiten istället.
Det är aldrig bra.
Bättre att göra rent lacken och vaxa den ordentligt istället.
Sen måste du även spraya på ordenligt för du skall få effekt på det och undvika flammighet. Givetvis behöver du inte dränka bilen med et.

Har du en ordentligt vaxad bil behöver du ej denna "värdelösa" produkt. Då är den snarare sämre för lacken..
Är heller ingen ny pordukt.. har funnits i många år fast under andra nman.

Greetz
av Addict
Lindfalas skrev:Vaxar du utan att göra rent lacken före blir resultatet inte bra.. du kapslar in skiten istället.
Det är aldrig bra.
Bättre att göra rent lacken och vaxa den ordentligt istället.
Sen måste du även spraya på ordenligt för du skall få effekt på det och undvika flammighet. Givetvis behöver du inte dränka bilen med et.

Har du en ordentligt vaxad bil behöver du ej denna "värdelösa" produkt. Då är den snarare sämre för lacken..
Är heller ingen ny pordukt.. har funnits i många år fast under andra nman.

Greetz
Som vanligt blir jag totalt missförstådd.

Jag vaxar inte bilen dom gångerna jag fusktvättar. Jag fusktvättar för att det är totalt onödigt att svampa en dammig bil. Mycket svampande sliter ju på vaxet.

Jag lämnar in bilen på polering och vaxning varje vår när snön försvunnit. Sedan underhåller jag det hela året med wax it wet.
En vaxning per år och sedan 100 tvättar klarar inte av att hålla lacken i bra skick!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet