Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
Derank skrev:Vad kom ni fram till att TS skulle köpa, elcyckel ?
Nä, vanlig cykel, utan kedja(=ingen olja). :-DD
Nu ska du inte tro att det inte finns (eller fanns) sådana cyklar. Har själv haft "förmånen" att provcykla en cykel med kardanaxel. Inget jag skulle köpa, men det finns folk till allt, heter det.
Bingolotto delade frikostigt ut sådana cyklar på nittiotalet. En närstående vann en sådan. Men vi hade dåliga förvarings- och användarmöjligheter för den så den såldes.
Jag försökte komma på hur man skulle göra om man fick punktering på bakhjulet eller om man ville byta slang och däck. Hur tog man bort bakhjulet?
Det medföljde ingen instruktionsbok och jag försökte maila till tillverkaren någonstans i Sydostasien, men fick inget svar. Jag har inte sett något nämnvärt antal sådana cyklar ute i verkligheten. Kanske en flopp?
joel80 skrev:Det där är ju bara spekulationer. Skatteintäkterna för bensin och diesel idag är såklart rätt hög, men kollar man t.ex på hur mycket man sänkt skatten senaste mandatperioderna (med jobbskatteavdragen och sånt) så är det inte en avgörande summa. Man kan möta den förlusten genom att återställa lite av andra skatter. Man kommer inte ta ut en koldioxidskatt (vilket bensin och dieselskatten är) på el.
Skattetabell marginalskatt i Sverige 2016 (Löneskatt+Sociala avgifter) vid olika årslön.
140 000 45,8%
450 000 63,7%
645 000 69,8%
Sen tillkommer ju 25 % Moms på arbetet också uppepå detta.

Jag är ytterst tveksam att man får in mera pengar för att finansiera elbilar till folket genom att ytterligare hissa skatten,

Energiskatterna totalt ligger väl på ca 10.000 kr per person och år i Sverige i form av enerigskatt, koldioxidskatt och moms på dessa (ca 100 miljarder per år). De blir nog jobbigt att ersätta med höjda andra skatter om alla helt plötsligt började använda miljövänlig energi.
Yaniz skrev:Nu ska du inte tro att det inte finns (eller fanns) sådana cyklar. Har själv haft "förmånen" att provcykla en cykel med kardanaxel. Inget jag skulle köpa, men det finns folk till allt, heter det.
Jag är fullt medventen om att det finns cyklar utan kedja. Det finns även cyklar med rem istället för kedja. :)
Sen har vi ju dom där riktigt gamla cyklarna med stort framhjul där pedalerna sitter rakt på navet :D
Fast det är ju rätt troligt att städer förbjuder trafik med fossila bränslen i stadsstjärnorna inom 10-15 år. Då kommer det troligen finnas skapligt utbud på beg-marknaden för att de flesta som behöver köra i stan kan skaffa något utan diesel/bensindrivna.

Man förbjuder alltså inte gamla fossilbilar rakt av, men gör dom mindre användbara.. I allafall i stadsmiljö.
snepo skrev:Läste idag,kommer inte ihåg var tyvärr. År 2035 vill politikerna att alla bilar ska vara elbilar. Bilfabrikanterna vill ha längre tid på sig
2030 är det, så det är bara 13 år kvar.

https://aleklett.wordpress.com/2016/08/ ... rige-2030/

Och det är inte elbilar det gäller, utan fossilfritt, du får alltså inte köra elbil om elen inte producerats fossilfritt. Det kommer fortfarande vara ok att köra Bensin o Diesel bara det är fossilfri Bio-diesel och bensin.

Man ska alltså elimiera Olja/kol/koks/Gas och även på sikt kärnkraft från diagrammet. Även vattenkraft diskuteras om man ska eliniera för att återställa natur och fiskreproduktion.

Ska vi ha en chans på 13 år måste vi köra på av bara helvete att pumpa ut elbilar och producera bio diesel och bensin, annars går det inte.

Bild
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
VolvoB20 skrev: Och det är inte elbilar det gäller, utan fossilfritt, du får alltså inte köra elbil om elen inte producerats fossilfritt. Det kommer fortfarande vara ok att köra Bensin o Diesel bara det är fossilfri Bio-diesel och bensin.
Så länge den Bio-dieseln inte tillverkats i en fabrik som drivs med "fel" el då alltså...?

(Och verkar inte kunna se bilden i ditt inlägg.)
Edit: Nu funkar den. :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Styrleder till V70 T5 år 2000.

SMI som jag uppfattar att jag har så fungera[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]