Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDP
Hej

Jag har en V70 från -03, 2,4 bensinmotor. Den har rullat 15.800mil service har sköts klanderfritt på original verksta. Nu i dagarna har det uppkommit ett litet missljud vid acceleration. De låter ungefär som när man pressat en liten radiostyrd bil, kan också jämföras med en hårtrimmer lr rakapparat. Det skumma är att ljudet endast hörs mellan 1500-2200 rmp.

Är de någon vänlig själ där ute som kan ha en susning om vad det kan vara?!
Användarvisningsbild
av Någonting
Lite svårt att säga exakt vad det kan vara utan att ha hört det själv.

Har du möjlighet att spela in en video med ljudet?

En sak som kan vara bra för oss att vet är om ljudet ändras med hastigheten eller med varvtalet?
Användarvisningsbild
av wissel
Någonting skrev:Lite svårt att säga exakt vad det kan vara utan att ha hört det själv.

Har du möjlighet att spela in en video med ljudet?

En sak som kan vara bra för oss att vet är om ljudet ändras med hastigheten eller med varvtalet?
Bra att veta också om det är Turbo i den?
av JDP
Ska spela in nästa gång jag kör.

- ljudet följer med i accelerationen, dvs som om de var en liten motor som accelererade. Dock som sagt bara mellan 1500-2200 varv
- ingen turbo
Användarvisningsbild
av jaun

Du verkar ha skrivit in länken fel till youtube, hittade den i källkoden dock.

Tycker det låter som något vibrerar. Verkar räcka med att varva motorn så be någon gasa lite medans du går runt och lyssnar var ljudet kommer ifrån, t.ex. i motorutrymmet, avgasröret eller om det är inne i kupén.

Har normalt ca 2kw per timme, med duch blev det st[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]