Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Noen som vet hva som er OK for returmengden?
Følgende retur under 1 minutt på tomgang:
1. = 5,95 ml, 2. = 7,2 ml, 3. = 6,9 ml, 4. = 8,85 ml, 5. = 7,0 ml
Motoren knattrer litt og er tungstartet også nå på sommeren.
av Alexas
Eddar, inget fel på dina returvärden.

Min D5a, 2006 är för övrigt också något "trögstartad", jämfört med en bensinare, och knattrar. Jag har både kollat den med VIDA och haft den inne på Volvo, 3 olika verkstäder för att försäkra mig. Inget fel hittades. Jag fick till svar att de gamla D5orna helt enkelt inte är lika moderna som dagens dieslar. Och ännu mindre efter 10 år. Motorkonstruktionen är 15 år gammal och inte i närheten av dagens moderna dieslar som nästan beter sig som bensinare.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av eddar
Kanskje injectorene forstøver dårlig, ev. at en eller flere av dem gjør dråper (?)
Må vel gjøre en kontroll av dem før vinteren.
Og også ev. ta en komp. test.
av eddar
Alexas skrev:Eddar, inget fel på dina returvärden.

Min D5a, 2006 är för övrigt också något "trögstartad", jämfört med en bensinare, och knattrar. Jag har både kollat den med VIDA och haft den inne på Volvo, 3 olika verkstäder för att försäkra mig. Inget fel hittades. Jag fick till svar att de gamla D5orna helt enkelt inte är lika moderna som dagens dieslar. Och ännu mindre efter 10 år. Motorkonstruktionen är 15 år gammal och inte i närheten av dagens moderna dieslar som nästan beter sig som bensinare.
Det blir nok ikke registrert noen feil om injectorer gir dårlig forstøvning.
Volvo her og Bosch Diesel Service sier dårlig forstøvning er ofte årsak til tungstart.
Bosch D. S. sa også at 8,85 ml/min. (på returen) er litt høyt, og at litt knattring er nok dårlig forstøvning.

Kanskje finns det en effektiv rensing med injektorere montert? Noen som har erfaring?
av Ceska
Man ska egentligen ta ut injektorer för att kontrollera själva spridningen, lite överdrivet sagt, men om det typ droppar så blir det förstås tyngre startat. Rengör gör man med ultraljud, mirakel medel i bränslet tror jag inte på. Volvo femcylindriga dieslar hoppar inte igång som jag var van med VAG TDI motorer.
av Alexas
Jag tror precis som Ceska säger inte heller fullt ut på sk. bränsletillsatser men innan jag gör annat så brukar jag testa det om jag upplever bränslerelaterade fel. Har jag spenderat någon hundralapp oxh det inte hjälpte så fine jag testade åtminstone.

Som jag har förstått det så bör man byta ut koppartätningar och bränsleledningar om man plockar ut spridarna. Stämmer detta?

Jag tänkte själv testa STP Complete Fuel System Cleaner Ultra 5-i-1 och se om det gör någon skillnad.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Ceska
Spridarrören skulle jag inte byta ut, däremot kopparbrickor ska man byta om man tar ut spridarna, sen ska man rensa i spridarsäten i topplocket innan man sätter in spridare tillbaks.
av kicken
Nån som vet vilket NM moment spridarrör och bygel som håller spridare på plats ska dra åt i?
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]