Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nexus skrev:
.
Den videon säger rätt mycket om krocksäkerheten i gamla 900 serien. Skulle tro en 850X70 skulle stå sig bra mot krocka med en 900 serien. (RO)
solklart att den är dålig att krocka med när de plockar ur motorn :lol: den ska såklart krockas med motorn i bilen.... : :roll:
Lucif3r skrev:85x70 skulle se tämligen exakt likadana ut i krock mot en tegelsten som i videon, förutom motorn i kupén. Båda modellerna är byggda för att deformeras, vilket inte renaulten och modernare bilar är, dom är byggda för att vara så hårda som möjligt.
Nyare bilar är i allra högsta grad gjorda för att deformeras, om vi inte pratar väldigt små bilar, och Volvo är det definitivt.. gott om deformationszoner och deflektionszoner. Men med en superstark bur runt själva passagerarutrymmet.
En 850x/0 har väl om jag minns rätt redan där konstruerats för att låta motorn vara en integrerad del krockskyddet/deformationszonen, vilket innebär att den INTE hamnar i kupen om det smäller ordentligt.

/Thomas
Funk skrev:En 850x/0 har väl om jag minns rätt redan där konstruerats för att låta motorn vara en integrerad del krockskyddet/deformationszonen, vilket innebär att den INTE hamnar i kupen om det smäller ordentligt.

ja det stämmer, ingen som sagt något annat heller :) Men det är även mycket pga. att motorn är snedställ, finns ingen växellåda halvvägs under bilen som sliter sönder golvet, ytan på torpeden får en mer jämn smäll och inte på en punkt osv.
Schmoyoho skrev:
llesrof skrev:P3..? Vad är det?
Beteckningen på en volvo-plattform. V-/XC70 II, S80 II och V-/S-/XC60 räknas dit. Modellerna mellan ca 2008-2017. P2 är V70N m.fl och P1 tror jag är första generationens V70, osäker på om 850 hör dit.
Den heter väl Y20?
Det finns ju en film där Volvo smäller en första gen V70 mot en V70 II. Ska se om jag hittar filmen.

EDIT:

Första V70 ser ut att ha klarat sig helt okej. Man får komma ihåg att det är en faceliftad 850 från 1992!
Senast redigerad av 1 800serien, redigerad totalt 0 gånger.

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]