Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tänk dock på en sak....... Om han inte använder tolkar så betalar ni åt h-e för mycket, man kan nästan säga att han rent av lurar er.

Är det något jag avskyr mer än bortskämda snorungar med blåsta föräldrar, så är det personer som utnytjar nämnda personer...
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Tänk dock på en sak....... Om han inte använder tolkar så betalar ni åt h-e för mycket, man kan nästan säga att han rent av lurar er.

Är det något jag avskyr mer än bortskämda snorungar med blåsta föräldrar, så är det personer som utnytjar nämnda personer...
Vad är tolkar, och vad behövs de till? ?:-/
Men enligt pappa ska det vara någon bra snubbe. Han är pensionär och har själv en 850.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tolkar används för att få kamarna i rätt position i förhållande till vevaxeln. 850 har justerbara kamdrev vilket gör det snudd på omöjligt att få remmen rätt utan tolkar.

Det är betydligt mer jobb att använda tolkar, men då blir det rätt också. Utan tolkar får man varierande resultat, men det är mycket enklare(=billigare).

Jag böt själv remmen på min V70 för inte alls längesedan, med tolkar. Det var rätt uppenbart att tidigare byte skett utan tolkar, då kamarna låg ½kugg fel åt vardera håll.
Låter inte mycket, men kan säga att det blev rejäl skillnad på motorn och förbrukningen när kamarna blev rätt ställda.

Jag har f.ö. det mesta av bytet dokumenterat i min tråd.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nämn ordet tolkar när du byter kamremmen på Facebook så blir man garanterat idiot förklarad blev själv det :cry:
av Rådlös
Lillarapunzel: Här får du lära dig lite om din bilmotor, med kamaxlar och varför man skall ha tolkar: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kamaxel

Om du tittar på tredje bilden uppifrån så ser du två kamaxlar med remhjulen. Det är själva remmen som bestämmer i vilket läge hjulen skall stå när motorn fungerar. Det räcker att bara det ena hjulet kommer i otakt för att det skall bli "ventilsallad". När man byter remmen tar man ju bort den. För att inte rubba kamaxlarnas läge så har man en sorts låsanordning som fixerar remhjulen i sina rätta lägen. Då först kan man gladeligen lyfta av den gamla remmen och sätta dit den nya. Tack vare tolkarna kommer den automatiskt rätt och allt fungerar igen som det är tänkt.
Läs gärna hela texten. Det finns mycket intressant att veta där.
av Schmoyoho
Ni inser ni försöker förklara kamaxlar, kamremmar och VVT för någon som näppeligen kan tanka och kolla däcktrycket? Och som därtill nog tyvärr inte bryr sig så länge bilen inte havererar, men vi verkar ju vara på avgrundens rand så time will tell. Kul att se engagemanget att hjälpa och lära är så pass stort men hela den här tråden har ju varit förgäves med sina 1237 svar and counting...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Schmoyoho skrev:Ni inser ni försöker förklara kamaxlar, kamremmar och VVT för någon som näppeligen kan tanka och kolla däcktrycket?
O ja... Men som jag skrev, är det något jag avskyr mer så är det folk som utnytjar/lurar mindre begåvade personer... Så även om TS fattar noll kanske, kanske det finns förstånd nog att inte betala ev. skojjare mer än jobbet är värt...
av Lillarapunzel
Utöver problem med knackande, kuggande ljud, svårtstartad osv. som jag redan tagit upp; Det är inte farligt att fläktremmen låter va? :shock: :lol:
  • 1
  • 122
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 159
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]