Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen. Råkade för 5te gången ut för plastkylarens triumfkort och blev stående 17mil hemifrån. Fick tag på en begagnad så körde hem med rent vatten i systemet. Motorn klarade sig utan problem för den håller vatten och så vidare.

Räcker det att tappa ut vattnet nu och fylla ny glykol till våren? Eller kommer det rosta om jag låter den stå?
Anledningen är att jag vill komma i fas med bromsvätskebyte, motoroljebyte, osv till våren..
Motorn kommer troligtvis att rosta invändigt med rent vatten om det inte redan har börjat rosta. Tänk på hur bromsskivor ser ut på en bil som har stått stilla några dagar och det samtidigt har kommit en regnskur. Där slipas det bort så fort man bromsar. På insidan i en motor kommer man aldrig åt att slipa något.
Glykol innehåller ju ett rostskyddsmedel, någon form av silikat, som lägger sig som en skyddande hinna på metallerna. Även på aluminium och andra metaller. Det här silikatet förbrukas på två år. Därför förordar både bilfabrikanter och glykolfabrikanter att man skall byta kylarvätska vart annat år. Glykolen i sig själv åldras inte på samma sätt. Bara rostskyddet. Det är alltså inget som dom säger bara för att tjäna mer pengar, det gör dom nog ändå på lång sikt om man försummar detta. Och det gäller ju även om bilen inte används. Det rostar i alla fall.
Så i ditt fall, skulle jag om jag vore ung, stark och initiativrik köra igenom en kylarsystemsköljning, i värsta fall med diskmaskintabletter, och snarast därpå fylla i glykol/vatten 50/50.
Jo att det redan börjat rosta råder inga tvivel om då vattnet var lätt brunfärgat redan 2 dagar efter (glömde av den i garaget).
Får skicka ner och köpa något värstingrengörande å bränna en sista sväng med den idag då. Ska inte glömma att handla glykol den här gången då.... :/
Om man tömmer kylvätskan medan motorn ännu är varm (inte alldeles het, dock) och lämnar öppet lock och avtappning, så lär den väl torka invärtes och inte rosta nämnvärt av själva tomförvaringen. Självklart är det väl "bäst" med fräsch 50/50 kylvätska i, men det är nog inte motordöd att lämna den tom och torr.
Hade jag inte hunnit göra mig av med den drygt 1 år gamla glykolen jag sparade i några månader, hade det ju inte vart något snack. för då har man ju kunnat slå i den så länge. men allt fungerade bra på alla bilar och var fräscht redan... Nu ligger den nyaste glykolen utspritt efter vägen en dryg halvmil norr om Lobonäs ;)
"förr i tiden" tappade man alltid ut vattnet på hösten och fyllde på nytt på våren. Visst rostade det, men motorerna höll i årtionden för det. Värre var det med sjövattenkylda båtmotorer här på västkusten. Här rostade motorblocken sönder, eller egentligen blev kylkanalerna fulla med rostflagor på 10 kanske 15 år. Så någon riktig fara å färde är det nog inte. Det är nog värre med aluminium, det tar mer stryk än gjutjärn. Men en vinter klarar det säkert utan problem. Min 745-a stod utomhus från september till mars (då jag fick den) för vattenpumpen gått sönder och ha skulle fixa den när han fick tid. Han hade redan köpt en annan bil. 745-an har inte tagit skada av det.
Aluminium ligger ju illa till om det finns chans till galvanisk korrosion, dvs kontakt med annan ädlare metall (järn) och en "elektrolyt", dvs vatten med lite skräp i. Kylvätskans korrosionsskydd (inhibitorer och vad de kallas) står ju för skyddet när motorn är fylld med vatten (+ glykol). Om systemet är tömt, så kommer aluminiumdelarna att oxideras av luftens syre och det är ganska bra, eftersom den aluminiumoxiden är tät och bildar en skyddande hinna (därav att aluminiumplåtar håller sig blanka i luft, oxiden är genomskinlig). Riskerna med att tömma en motor är måhända mer frågan om hur vattenpumpens tätning och ev andra rörliga delar (typ ventiler/kranar) gillar torkan. Vatten som ev blir kvar och står stilla i botten på kylkanaler i en tömd motor är inte så aktivt rent kemiskt och bör inte göra nån mer avancerad skada under en vinter.
se där man ska lära sig något varje dag!
Såhär gjorde jag: Fyllde vatten, körde varm några svängar på ett par mil. tömde via kranen på blocket efter ca 15 minuters vila. 10 minuter senare spolade jag med vatten i expantionskärlet lite smått för att inte tvär-kyla motorn så drastiskt. sen lämnade jag vattnet på, och tog bort kranen på blocket helt så de verkligen sprutade ordentligt i kanske en kvart. satte ihop det igen och hivade i 5,5L glykol och sen i med resten vatten. går väll typ 9,5L totalt? så nu tål det mindre än 45 - grader. körde såklart drygt 5 mil efter jag luftat och vattnet är helt klart och fint, som nytt.

så antar att det gick bra endå, och man kan sova lugnt om nätterna :)

tillägger att det är motorn jag renoverade för dryga 2 år sen, å då va de insustri-högstryckstvätt på rensat block i alla kanaler med den starkaste typen av avfettning som fanns på jobbet :)
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]