Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V33nom
Hejsan hur fungerar wastegateventilen på v70 D5

Är det som jag fått för mig att den ska öppna å släppa igenom övertryck från turbon?

Det är nämnligen såhär att när bilen är avstängd så kan jag röra axeln från vakumklockan fram och tillbaka men när den är igång så krampar den i utslaget läge, och förblir oförändrat med belastning!
Jag har nämnligen felkoden P0234 turbo charger overboost condition!
av V33nom
Ceska skrev:Den axeln som du kan röra styr vnt mekanismen inuti i turbon som reglerar trycket. När man startar bilen så ska den "åka ut" men däremot ska den "vandra" vid belastningen.
Men bellastning? Räcker det med att gasa på bilen uppåt 3000 rpm! Eller måste man köra bilen för att den ska vandra!

För den axeln stog stum i utskjutet läge när flickvännen gasade på å släppte :)
V33nom skrev:
Ceska skrev:Den axeln som du kan röra styr vnt mekanismen inuti i turbon som reglerar trycket. När man startar bilen så ska den "åka ut" men däremot ska den "vandra" vid belastningen.
Men bellastning? Räcker det med att gasa på bilen uppåt 3000 rpm! Eller måste man köra bilen för att den ska vandra!

För den axeln stog stum i utskjutet läge när flickvännen gasade på å släppte :)
Ingen expert, men för att bygga turbotryck så högt att wastegaten behöver släppa ut brukar man väl behöva ha växeln i så motorn får jobba hårt under belastning.

Att ruppa lite på gasen till 3000 rpm låter inte som det vore möjligt att bygga något tryck.
Aha, så på 185 hk D5 finns ingen dump och ingen wastgate, VNT har tillräcklig reglermöjlighet på ledskenorna för att helt styra laddningen genom att variera anfallsvinkel på avgasströmmen via elmotorn.

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]