Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Har vänner som kör Clio, de gnäller också på 3-cyl Tce's förbrukning jmf deklarationen.
Återstår att se vad Skövde kan göra åt sin 3-pip.
av valln
En stor fördel enligt Volvo med vea är att de är betydligt lättare motor och ger också bättre viktfördelning.
Hur skulle vikten påverkas med en sexa, knappast åt det bättre hållet.
av Djungelbrand
Inte självklart. V8:an i M3 e92 är lättare än 6:an i e46 tex..
av filippb
Det skulle kosta Volvo rätt mycket att tillhandahålla olika stora motorer med tanke på att de ville göra tillverkning och utveckling av nya modeller effektivare genom att standardisera motorrummet och drivlinor i SPA och CMA plattformar.

Utan att kunna branschen eller motorer särskilt bra så gissar jag på att de har räknat på för- och nackdelar och kommit fram till att de vinner på att avstå från större motorer även om det skrämmer bort en del kunder
av perhall
W.A.P.E. skrev:Har vänner som kör Clio, de gnäller också på 3-cyl Tce's förbrukning jmf deklarationen.
Återstår att se vad Skövde kan göra åt sin 3-pip.
Det är ett genomgående tema i tester av 3-cyl att de inte är så snåla. I jämförelsetester med 3- och 4-cyl i samma test är det sällan 3-cyl är nämnvärt snålare...

känner till Clion väl, den är inte snålare än 4-cyl i klassen...
av troubleshooter
Hmmm, efter min provkörning av D5 AWD kan jag ju inte påstå att den är undermotoriserad för att den har en 4 cyl motor,tvärtom så kändes den riktigt pigg, jag nollställde färdatorn när jag hämtade ut bilen och ca 15-20 mil senare visade färdatorn ett snitt på 0,61 vilket jag tycker en bragd på en så stor bil även om jag inte kom ner till spec.....Däremot så kan man omöjligt jämföra med den mjukheten/smidigheten hos en 6 cyl som både Audi och BMW har lyckats med
Användarvisningsbild
av SBergdahl
0,61 låter ju ok men inte på något sätt exceptionellt, om det nu inte var ren stadskörning. Men hur tänkte de när de satte en tank på 55 l i en bil där förbrukningen inte är lägre än så? Det kommer ju krävas tankning typ hela tiden, åtminstone på bensinarna. Det är ju också en komfortaspekt ;)

Kanske en förberedelse för batteridrift, men tråkigt för alla bilar utan batteriassistans..
Användarvisningsbild
av joel80
Fast med förbrukning på 0,61l/mil kommer man ändå 80 mil på 50l...

Många bilar jag haft tidigare har haft förbrukning på typ 1l/mil och har inte haft större tank än 60-65l.
Vår V60 T4F drar ca 1,1-1,2l/mil på etanol och har en tank på 60 eller 65l tror jag..
Brukar köra ca 50mil mellan tankningarna på den.. inte så farligt. :)
av troubleshooter
Vi har väl olika referenser, jag har legat stadigt på 0,73 med min nuvarande XC60 D5 AWD manuell Polestar med en hyffsat tung gasfot, så jag tycker nog att 0.61 med automat är helt okej för 235 hk i en bil som nästan väger 2,5 ton, ja tanken är mindre men tror inte det blir så stor skillnad för egen del, däremot kan jag tycka synd om de som väljer en T6, det lär väl bli som när man åker hoj, man får hålla koll på mackarnas placering =)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Gamla S80n med 80 literstanken kom jag regelmässigt 100 mil tanken på.. En aning mindre med nuvarande V70 men inte så mycket, den drar mindre i marchfart.

Tätaste tankningarna jag behövt ägna mig åt var väl den etanolkonverterade 854:an som drog litern blankt i stadstrafik och på motorväg.

Men visst, till dieseln är det fullt rimligt. Mindre rimligt till bensinarna som jag gissar drar minst 0,6 även på längre resor.

Väger V90 f ö verkligen 2,5 ton? Herrejösses i så fall.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har en V60 T4 2012. Luktar bensin när motorn […]

Tack så mycket för svaren. Jag köp[…]