Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag passsade på att köpa en stor och effektstark bensinbil nu medan det fortfarande finns kvar. Jag hoppas att det finns någon likasinnad kvar som vill ha den om två år när det är dags att byta :wink:

Har bl.a en ladd-hybrid också att köra med dock :)
Jag sitter i precis samma sits som TS gör och är ute efter något nyare för ca 150-200' som jag räknar med att behålla i 2-3 år. Efter att ha kollat runt i lite olika butiker och pratat med folk verkar många vara överens om att dieseln dagar som populäraste bränsle är räknade i takt med att skatterna kommer att höjas och att det troligen kommer införas miljözoner i storstäderna som vi har i exempelvis Tyskland. Nu lär det inte hända så mycket på 2-3 år, men med tanke på hur mättad marknaden är med dieselbilar idag får man nog nästan räkna med att begagnatpriserna på två likadana bilar, en med bensinmotor och en med motsvarande diesel kommer att vara samma då. Rekommendationen jag har fått från flera ställen är att helt enkelt räkna med att dieseln kommer vara värd lika mycket som en bensinare om 2-3 år. Alltså: Kommer jag spara in dagens högre inköpspris i lägre förbrukning under min ägotid? Om inte, kör på en bensinare...

Dock har jag efter en del sökande fastnat lite för en Opel Ampera... Då 50% av mina körningar är 3.5 + 3.5 mil, typ 45% av körningarna är 1.5 mil och endast de sista 5 procenten är längre turer så kommer jag nog komma rätt långt med en elräckvidd på 6 mil, och resten på räckviddsförlängaren som drar 0.6 liter bensin per mil. Jag har kollat på de senaste försäljningarna i Sverige och då verkar sådana med ca 10 000 mil på mätaren gå för mellan 165-180'. I elbilarnas förlovade land Holland får man en 6-8000-milare för runt 135'. Jag har egentligen bara två saker att ta reda på innan jag bokar en flygbiljett i höst. Dels hittar jag inte mycket som säger vilka tekniska problem som finns på de bilarna. Antingen gör Amperaägare inte mycket väsen av sig, eller så är det förvånansvärt problemfria bilar. Och sen måste jag ta reda på en gång för alla om det går att ladda en sån genom en 230V-kontakt som från början är tänkt för en motorvärmare. Typ varannan källa jag hittar sig att det inte är något problem alls, och varannan garanterar att hela garagelängan kommer att brinna ner så fort man pluggar i kontakten...
V9097 skrev: Ska jag spå i nybilsförsäljning bedömer jag att el och bensin/el-hybrid har en lysande framtid på 5 års sikt. Jag gissar vilt här men tror att diesel kommer minska från ca 60% marknadsandel, ner till 30-50% under samma tidsperiod.
Diesel har redan börjat minska.. Mest hybrider som stjäl marknadsandelar än.. Dieselförsäljningen ligger på 48% idag.
48,3 procent dieslar i augusti
Antalet nyregistrerade dieselbilar minskade med 12,1% i augusti. Andelen dieslar av de totala nybilsregistreringarna var 48,3%. Augusti förra året var dieselandelen 55,8%. Hittills i år ligger dieselandelen på 53,4% jämfört med 58,5% samma period förra året.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... gusti-2016

Antalet riktiga elbilar har minskat under sommaren jämfört med förra året. Framförallt Teslas försäljning har avtagit.. Många väntar nog hellre in Model3 än att lägger minst 700 000kkr för att få en Model S.
VolvoB20 skrev:
rid54 skrev:.... Och då kan man lika gärna löpa linan ut och försöka dela upp koldioxiden också, i kol och syre, det skulle ju ge dubbel nytta iom att växthuseffekten minskar... Kolet kan man ju elda igen, senare.
Finns redan och har överlägsen verkningsgrad och låg kostnad. Kallas fotosyntes och sker helt automatiskt i alla växer. Bara att börja odla lite energiskog.
framtiden är gengas och det är bäst med bensinmotorer att konvertera till det :-)-) :lol:
Mikeys skrev: Dock har jag efter en del sökande fastnat lite för en Opel Ampera... Då 50% av mina körningar är 3.5 + 3.5 mil, typ 45% av körningarna är 1.5 mil och endast de sista 5 procenten är längre turer så kommer jag nog komma rätt långt med en elräckvidd på 6 mil, och resten på räckviddsförlängaren som drar 0.6 liter bensin per mil. Jag har kollat på de senaste försäljningarna i Sverige och då verkar sådana med ca 10 000 mil på mätaren gå för mellan 165-180'. I elbilarnas förlovade land Holland får man en 6-8000-milare för runt 135'. Jag har egentligen bara två saker att ta reda på innan jag bokar en flygbiljett i höst. Dels hittar jag inte mycket som säger vilka tekniska problem som finns på de bilarna. Antingen gör Amperaägare inte mycket väsen av sig, eller så är det förvånansvärt problemfria bilar. Och sen måste jag ta reda på en gång för alla om det går att ladda en sån genom en 230V-kontakt som från början är tänkt för en motorvärmare. Typ varannan källa jag hittar sig att det inte är något problem alls, och varannan garanterar att hela garagelängan kommer att brinna ner så fort man pluggar i kontakten...
Man kan ställa laddhastighet med Ampera's standardladdare. Från 6A till 10A i 4 steg.
Det finns 4 streck på dosan. 2streck= 6A 4st streck=10A .. Smidig att man kan välja det på boxen iaf.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about3695.html
Den tråden kan du ju kolla lite i om du vill läsa mer om Opeln.. På vintern kommer du inte komma t.o.r (70km) på el om du inte kan ladda på jobbet. Värmen tar en del...

Att det skulle vara någon skillnad att ladda en bil eller att köra en motorvärmare är struntprat. Om det är ett 10A-uttag skulle du kunna ställa ner laddningen nått streck så den kanske laddar i 8A eller nått sånt. Egentligen ska ett 10A-uttag kunna klara just 10A utan problem, men är det gamla kablar och gammalt uttag kan det vara bra med lite marginal. Men det gäller ju såklart även motorvärmare eller andra elförbrukare som ska gå en längre stund... att det just är en elbil/hybrid har ingen betydelse. Jag har laddat Volvon min i 10A-uttag många gånger.. ställer då ner till 10 eller 8A (från 13A som är Volvos orginalkabels högsta).

Med en Typ2-kabel kan man ladda i 16A.

När du väl står i garaget gissar jag att det inte har betydelse om du laddar fullt på 4h eller 6-7h... så då kan du ju isåfall ställa ner den och ha god marginal på säkringen.
En sak många glömmer bort,när de räknar milkostnad. El kontra bensin/diesel. När vi har mycket elbilar i sverige,kommer de att hitta på en skatt. Så det blir ungefär som bensin/dieselbilar. Staten kan ju inte förlora massa skattepengar på bränslet. Hur lång tid det tar,får vi väl se.
snepo skrev:En sak många glömmer bort,när de räknar milkostnad. El kontra bensin/diesel. När vi har mycket elbilar i sverige,kommer de att hitta på en skatt. Så det blir ungefär som bensin/dieselbilar. Staten kan ju inte förlora massa skattepengar på bränslet. Hur lång tid det tar,får vi väl se.
Ja precis. Först ska den del av skatten som används till vägarna fortsätta komma in. Sen måste staten få in alla övriga pengar de får in via skatten, så inga bilar som går på bensin eller diesel innebär ingen energiskatt och koldioxidskatt och då måste de pengarna in på annat sätt. Men visst, de kanske inte drabbar bilisterna. Men det kräver ju mer el för alla ladda alla bilar, vilket innebär större elproduktion så skatten på den kanske höjs.

Så om en elbil kostar 1-2 kr milen i dag tror inte jag det priset ligger kvar den dagen bensin- och dieselbilar slutar rulla på våra vägar. Om den dagen kommer.
USA räknar man med 610 gram CO2 per producerad kWh eftersom elproduktionen har stor andel kol, olje och gas i sin framställning.

Väldigt många länder har liknande situationer att förutom kärnkraft så finns.... ja, kol, olja och Gas och en ganska marginell del sol och vindkraft som producerar sin ström vid fel tillfälle och allt för ofta inte när det behövs utan uppfattas störare i elnätet.

väldigt många länder har ju gasspisar och gasvärmare till väldigt stora boende-grupper - därför att värmeutbytet per kg CO2 är högre än om det skulle gå vägen via elström och även om det går genom värmepump för uppvärmnings - värmepump måste arbeta största delen av livstiden med COP över 4 för att ge vinst CO2 gentemot vad som bildas i CO2 i ett olje/gaskraftverk för att skapa elströmmen för att driva värmepumpen och få samma värme.

Om man kör en fossilbil eller en elbil handlar ganska mycket i vilken ända fossilbränsleförbrukningen görs - både i avseende energiåtgången vid tillverkningen av bilen och framförallt råvaror till batterier, neodym-magneter, halvledarelektronik (tillverka högren kisel-wafers) mm. är kraftigt energiförbrukande i sin tillverkning som sas. görs i förskott innan bilen köps, sedan måste bilen försörjas med ström under sin livslängd vilket betyder mycket fossilbränslen i andra ändan av sladden bränns för att försörja elbilen med ström i många länder, till detta håller batterierna inte i 20år/25000 mil eller så utan byts ut minst en gång (eller inte alls - Toyota Prius går till vrakpriser i USA just för att batterierna kostar mer än vad hela bilen är värd när den är äldre och utan fungerande batterier så drar den mer soppa än en ordinarie snål modern bensinbil - och detta kommer nog gälla väldigt många hybridbilar i framtiden också)

Elbil kan man skaffa för att det passar livssituationen - men man måste slå bort att det skulle vara för att det är mycket bättre för miljön än en vanlig bil, dit är det en bra bit kvar och idag tror jag det är ungefär jämlikt energi och utsläppsmässigt belastning med en bensinare/diesel när skroten har defragmenterat bilen efter sin användning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]

Idag stod det lackrengöring på menyn oc[…]