Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stellan_j
Hej, Jag har problem med min volvo 360 -86

Har ett missljud när jag kör och misstänker att det är ett hjullager som gått. Ljudet är alltid när jag kör rakt fram och svänger till höger, men vid kraftig vänstersväng (som tex i rondeller) försvinner ljudet.

Frågan är vilket hjullager det är som är paj, tycker att det viner i hela bilen när jag kör, men mest från vänster sida. Någon som har nåt bra förslag på hur jag kommer fram till vilket som är paj? Nån uteslutningsmetod?

Kan det vara däcken som är dåliga, har provat att skifta plats på bakhjulen men samma ljud uppstår/förvinner när jag svänger till vänster.

Tack på förhand

//Stellan
av Addekarlsson
Försvinner ljudet vid vänstersväng, så är det troligen ett lager på vänster sida som är dåligt. Bör vara fram som är kasst. Men det borde du känna om du lyfter bilen och "bryter" däcket både i sidled samt upp/ner.

Mvh/ Adde
av Stellan_j
Har precis haft bilen uppe i en billyft och konstaterat att det är baklagret som är slut. Problemet är att jag inte har möjlighet att byta det där jag är och måste åka 60 mil innan jag kan fixa det..

Har någon koll på hur länge man vågar köra innan lagret rasar helt??

//Stellan
av Addekarlsson
Ett lager som låter illa/glappar kan hålla 10 meter, men även 100 mil. Jag hade inte chansat, ärligt talat. Hellre försöka byta på plats, än att bli ståendes längs vägen, helt utan möjlighet till att kunna byta.

Mvh/ Adde
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]