Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xAx
Hej,

Står i begrepp att köpa en Volvo. Budget max 200K. Modell och prestanda är inringat men ska jag köpa en bensinare eller diesel? De flesta i min omgivning kör diesel (även de som kör max 1000 mil/år, vilket enligt min mening är fullständigt uppåt väggarna, men strunt i det).

Anledningen till min fråga är att jag efter ca: 2-3 år vill kunna sälja bilen snabbt till relativt bra pris. Hur kommer efterfrågan på bensin- resp dieselbilar att se ut om ca: 2-3 år? Kommer dieselhysterin att fortsätta eller finns det anledning till att tro att dieseleran är förbi inom kort. Har hört att det bl a i Tyskland diskuteras att dieselbilar bör förbjudas i städer.

Vad tror ni om dieselmotorns framtid?
2-3 år är inte så lång tid, men personligen så hade jag inte vågat binda upp några större summor i varken en bensin- eller dieseldriven bil på lite längre sikt.
Eldrift är på stark frammarsch nu, och det kommer antagligen påverka priserna på "avgasbilar" negativt när väl Svensson börjar få upp ögonen.

Redan idag så får du t.ex. en begagnad Nissan Leaf (elbil) för runt 150 k. 3-400 spänn i årsskatt och kostnaden för "soppan" är ca 1 kr/milen.
Har man inte mer än några mil till jobbet så blir det rena sparbössan. Räckvidden är runt 10-15 mil på en laddning.
Synd att de ser ut som stryk bara och att de inte har ett Volvo-emblem... :)

För längre resor är bensin, och i synnerhet diesel, fortfarande det bästa och i princip enda alternativet. Men man får nog vara beredd på att tillgång och efterfrågan kommer driva ner priserna.
Dyr skatt, dyrt bränsle, troligtvis kommande restriktioner om hur och var man får köra, regelbundet behov av service, sämre komfort utan möjlighet att förvärma/kyla kupén o.s.v.. :roll:
Köpt det du vill ha och fundera inet så mycket på vad som sker på några års sikt, elbilar/hybrid kommer bli kompliment men bensin och diselbilar kommer finnas kvar så länge du lever. Inom en tioårsperiod har garanterat ännu ett "drivmedel" implementerats i fordonen..

diesel VS bensin debatten har pågått i 30år och lär pågå i 30år till.
Nog kan du köpa bensin eller diesel utan att vara orolig... Visst kanske inte är framtidens bränslen men är nog en bra bit till det det blir svåra att sälja, måste hända mycket mera på el-bilen innan den kommer ta över.
Ta tex om du har husvagn så kan du inte köpa elbil då är det bara bensin/diesel som gäller.
Det jag tror kommer hända är att det kommer nog mera av syntetiska bränslen, ta tex så ska ju Peugeot börja göra dieselbilar på 100% HVO och det kan nog bli bra med tiden.
Jag tvivlar starkt på Deranks påstående att elbilar eller hybridbilar kommer vara ett komplement till bensin/diesel under vår livstid. Det beror ju på hur många år man menar men om 10-20 år tror jag knappast att elbilen längre är ett komplement utan marknadsledande. Tänk bara på att svenska politiker är ganska överens om målet att Sverige ska vara fossilfritt år 2030. Det är alltså om 14 år. Och även om så inte blir fallet till 100% så kan du definitivt räkna med att diesel och rena bensinmotorer kommer bli dinosuarier jämfört med elbilar. Så fort våra kommuner, landsting, stat och företag börjar köpa elbilar i stor omfattning kommer priserna börja dala nedåt. Det i kombination med att batterierna blir bättre och bättre för varje år gör att framtiden ser ganska dyster ut för fossildrivna bilar. Möjligen är det bensin/el, alltså hybridbilar, som kommer vara övergångsbilen innan vi får rena elbilar som marknadsledande.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Mwi
Att Sverige i framtiden skall ha en fossilfri fordonsflotta till 2030 råder det ju politiskt enighet om, men om det är eldrivna bilar som är framtiden är inte lika självklart det finns ju biogas och etanol som alternativ.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6511851
För att svara trådskaparen om vilken bil som har bäst andrahandsvärdet efter 2-3 år är omöjligt, köp den motor du trivs bäst med, då har du kört något du trivs med i alla fall.
1980 beslutade man om att avveckla kärnkraften ochså, år 2000 skulle alla ha bredband osv osv, det fins gott om politiska beslut som inte riktigt blev som man trodde.

För 15år sedan trodde många att vätgasbilen skulle dominera idag...........flip flop.

Och varför bry sig, köp den bilen med det drivmedlet man vlll ha och gasa, du lär ju byta några gånger till under din livstid.
Alexas skrev:Jag tvivlar starkt på Deranks påstående att elbilar eller hybridbilar kommer vara ett komplement till bensin/diesel under vår livstid. Det beror ju på hur många år man menar men om 10-20 år tror jag knappast att elbilen längre är ett komplement utan marknadsledande. Tänk bara på att svenska politiker är ganska överens om målet att Sverige ska vara fossilfritt år 2030. Det är alltså om 14 år. Och även om så inte blir fallet till 100% så kan du definitivt räkna med att diesel och rena bensinmotorer kommer bli dinosuarier jämfört med elbilar. Så fort våra kommuner, landsting, stat och företag börjar köpa elbilar i stor omfattning kommer priserna börja dala nedåt. Det i kombination med att batterierna blir bättre och bättre för varje år gör att framtiden ser ganska dyster ut för fossildrivna bilar. Möjligen är det bensin/el, alltså hybridbilar, som kommer vara övergångsbilen innan vi får rena elbilar som marknadsledande.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Derank är nog lite väl försiktig i sitt resonemang! Även volvo244gle pratar om elbilar för 3-4 år sen.. det går fort nu. Elbilar som släpps idag går runt 20-50 mil (riktig räckvidd). Nya Leafen släpps med 40kwh batteri. Med en förbrukning på kring 1,5kwh/mil (som är den riktiga förbrukningen) kommer man runt 23-24 mil. Av dom 40kwh är 3-4kwh inte tillgängligt utan till för att topp och bottenskydda batteriet.
Teslorna går upp mot 40 mil.. Dom har dubbelt så stort batteri, men är större och tyngre och drar kring 2kwh/mil. (Strax under i 110km/h) deras senaste modell med 100kwh bör alltså klara nära 50 mil i motorvägsfart. (Dom har också en viss del som "säkerhet" för batteriet som inte kan används.)
Vi kan dock skippa Tesla just nu eftersom priset där är allt för högt. Startar på kring 700k får 60kwh-modellen.

BMW i3 har också nyss kommit med större batteri. Den gör 15-20 riktiga mil, och man kan få den med en liten bensinmotor som "reserv" där man kan ta sig ytterligare ca 15 mil på bensin om man vill. (10l tank.. den motorn är en generator som helt enkelt genererar el till elmotorn.)

Imorgon släpper GM räckviddssiffrorna i USA (mer riktig körcykel) för Chevrolet bolt, som kommer till Europa nästa år under Opel-flagg. Den kommer ha mer än 200 miles. Alltså mer än 320km i räckvidd. Och ska säljas för 37500$ i USA... Kommer troligen att hamna under 400k i Sverige.
http://insideevs.com/chevrolet-bolt-ele ... -tomorrow/

Snabbladdningen ökar i hastighet också. Just nu ligger de flesta och maxar kring 50kw (Tesla i 120kw) vilket ger en Leaf ca 16-17 mil på 30 minuters laddning, men Clever och andra aktörer förbereder för laddning i upp till 150kw. Att köra en bil med 20-25 mils räckvidd och stanna 20-30 minuter för att kunna åka 12-17 mil till känns inte så hemskt. Hur ofta gör man den resan per år och brukar man göra den helt utan paus? Jag kan lätt tänka mig att stanna 20-30 minuter efter 2h... vilket kommer blir betydligt kortare inom bara några år.

Volvo ska ha två rena elbilar ute senast 2019. Den första i V40-storlek hintades det om skulle visas 2017... kanske kan den komma som MY18. Ca 30 mils räckvidd har dom lovat på den. Den större modellen på SPA-plattformen ska klara 50 mil enligt Volvo...

Det finns en rätt stor chans att vi är på randen till en förändring man inte sett sen bilar helt slog ut hästtransporter... Allt har att göra med hur snabbt batterierna fortsätter att sjunka i pris. Ingen kommer vilja köpa diesel eller bensinbil om kostnaden för inköp är densamma och milkostnaden för "soppa" ligger på 1kr/mil istället för 8kr/mil.. Plus att elmotorer är betydligt mindre servicekrävande än förbränningsmotorer.

Jag tror vi har över 50% elbilar i nybilsförsäljning år 2025. Framtiden får visa... :D

Och just ja.. ang tråden. Behåller du den 2-3 år kommer det inte ha så stor betydelse om du väljer diesel eller bensin. Skulle elbilar slå igenom som jag tror tar det ju ändå några år innan dom kommer bli vanliga på begagnatmarknaden och påverka priset på fossilbilar.
Vill du tänka ekonomi så tänk körsträcka, förbrukning, skatt, serviceintervall. Dom parametrarna har troligen större betydelse än andrahandsvärde på en begagnad bil.
På tal om Tesla...
När de här blir vanliga på vägarna ganska snart så kommer bensin och diesel att få det tufft.
35 mils räckvidd. 0-100 på under 6 sekunder. Dragkrok. 300.000 kr. https://www.tesla.com/sv_SE/model3?redirect=no

Vätgas som nämndes är en återvändsgränd, vilket de flesta tack och lov har insett.
Finns olika processer, men vanligtvis så produceras vätgasen genom att man sönderdelar vatten till väte och syre med hjälp av elektrolys. Denna sönderdelning har ganska stora förluster, och sen ska man dessutom komprimera vätgasen till flera hundra bars tryck så dess volym blir hanterbar. Ännu mer förluster således.
Väl i bilen så ska vätgasen omvandlas till el igen i en bränslecell (dyr och känslig anordning) eller förbrännas i en vanlig kolvmotor likt diesel eller bensin - Återigen stora förluster.
Summa summarum så är vätgas rätt värdelöst som energibärare annat än i väldigt speciella tillämpningar där man behöver hög energitäthet.

Och kärnkraften? Det går helt enkelt inte att ersätta den, hur mycket vi än skulle vilja. Vatten- och atomkraft bär upp hela kraftnätet.
Är bara att titta här och sen dra sina egna slutsatser om huruvida det skulle vara rimligt att avveckla kärnkraften: http://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/
Vindkraften står i skrivande stund för hela 5,7 % av vårt lands elförsörjning. Alla dessa vindsnurror, och de kan inte ens producera nog för att ersätta en enda reaktor! :oops:
Sen är ju vinden som den är... I somras när jag kollade en vacker dag så stod vinden för 0,6 % av produktionen. Kärnkraften låg stabilt på runt 50 % som vanligt.

Men tillbaka till topic: Tror ändå att dieselbilarna kommer fortsätta att vara populära ett tag till, och vara mer lättsålda än bensinbilar även då elbilarna blir en allt vanligare syn.
Men som sagt; risken är att man snart blir sittandes med "Svarte Petter" och en bil som är mer eller mindre osäljbar. :roll:
Det största problemet jag personligen ser med elbilar idag är infrastrukturen när det gäller laddstationer. Visst, det byggs ut både här i Sverige och på andra håll. Dock har jag inte stött på en enda laddstation utmed de största vägarna i öst bland de fd sovjetstaterna. Inte i Tjeckien, inte i Ungern, inte i Rumänien.... Tror nästan EU måste komma med pekpinnar för att detta ska slå i hela Europa och för att det ska vara möjligt att fortsätta resa, även med en ren elbil.
Hade jag bara tufft runt här i Svea rike så hade problemet inte funnits över huvud taget. Då hade en ren elbil (med lång räckvidd) troligtvis stått överst på inköpslistan...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]