Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det beror på att serviceschemat ovan är för c30/s40/v50 och inte V70.
Intressant nog krävs filterbyte där för 2,0d men inte i V70/S80. Det har med olika konstruktion av avgassystem med tillhörande partikelfilter att göra trots att det är samma motor.
(Ja, jag är säker)
Lövet skrev:Det beror på att serviceschemat ovan är för c30/s40/v50 och inte V70.
Intressant nog krävs filterbyte där för 2,0d men inte i V70/S80. Det har med olika konstruktion av avgassystem med tillhörande partikelfilter att göra trots att det är samma motor.
(Ja, jag är säker)
Intressant. Då blir 2,0an helt klart bättre. Tack ska du ha!
Jo det gör den om man ska följa serviceschemat. Annars är bilen en importbil som saknar filtret. Finns inga sv.sålda som inte kräver partikelfilterbyte. Däremot behöver man inte göra det exakt vid 12.000 mil, finns vissa som fått något mera livslängd ur dem.
Vill man vara på säker sida så ska man räkna med partikelfilter byte, speciellt om det handlar om bilen som gått 15000+ mil. Att bil tillverkaren påstår att den håller bilens livslängd är bara marknadsförings knep för att inte skrämma bort potentiella köpare från dieselbilar. Det finns rad olika faktorer som påverkar DPF livsläng som tex service intervaler, körstilen, körsträcka, skick på EGR ventilen, turbon etc.
Det där stämmer inte särskilt bra. De filter Volvo påstår håller bilens livslängd gör det. Det gäller åtminstone de femcylindriga som funnits så länge att vi har bilar på forumet som gått 40.000 mil utan filterbyte. Faktum är att jag inte känner till en enda tråd om filterbyte på en femcylindrig volvo diesel som inte gått som taxi eller fultrimbox.
Absolut. Men det här är Sveriges största Volvoforum med 53.000 medlemmar. Det borde finnas åtminstone några trådar om det var ett problem på d3/d4/d5.

Trådar om filterbyte på 1.6d/2.0d finns i mängder av den enkla anledningen att det är fullt normalt att dessa filter ska bytas.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]