- mån 12 sep 2016, 09:47
Hej är väldigt nybörjare med bilar och har hört mycket att man ska klippa balansremmen och då undrar jag vart den sitter? :)
Moderator: Moderatorer
lennarte skrev:Kolla noga när kamremmen är bytt. Om den remmem "går av" blir det "ventilsallad" alltså skrot av topplock och framför allt ventiler, i värsta fall kan det skada kolvarna också. Balansremmen sitter bakom kamremmen och har kortare livslängd än kamremmen, därav rekommenderas att den inte återmonteras vid kamremsbyte. Är det minsta tveksamhet när byte av kamrem är gjort så byt den för att vara säker och då ser du om balansremmen sitter kvar. Förmodligen är den redan borttagen, om det inte är en "riktig lågmilare". Det sitter 2 st "konsoler" men balansvikter, en på varje sida motorblocket. En sitter under generatorn den andra sitter framför oljefiltret. Mellan dessa och vevaxeln går balansremmen. Man kanske kan känna med ett finger innanför kåpan om där är någon rem annars får du skruva bort den övre delen av plastkåpan över kamremmen, så ser du båda remmarna. Kamremmen går lodrätt från vevaxeln och uppåt över kamaxlarna medan balansremmen går vågrätt (mellan "konsolerna) med vevaxeln i mitten. Med ett "tränat öra" kan man höra skillnaden mellan en motor med eller utan balansrem. Med balansrem kan man höra ett svagt vinande ljud som bara finns på 16V motorn med balansremFörstår vad du menar med svagt vinande ljud hör det på min så den sitter säkert kvar men ska kolla upp det köpte bilen för nån vecka sen så är inte säker när kamremmen är bytt tror du dom säljer kamremmar på OKQ8? :)
lennarte skrev:Denna motor är inte vanlig idag, så det är säkert beställningsvara var du än köper den. Tänk på om du ska ha ett "helt kitt" med spännrullar också eller "bara" kamremmen. Sedan kolla noga på vad för rem du ska ha, det finns 2 st, Skiljer på längden beroende på om du har "manuell" remspännare (har jag -88B tidigare modellen) eller om det sitter med automatisk sträckare (senare modeller). Dom kunde inte lösa det där jag köpte remmen utan att jag fick räkna hur många tänder det är på den (fick givetvis fel först.... :twisted: )Ska kolla upp det tack så mycket :)
NilsO skrev:Vad skulle vara fördelen med att ta bort balansaxelremmen?Det finns 2 anledningar till att man tar bort balansaxelremmen:
Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]
Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]