Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla noga när kamremmen är bytt. Om den remmem "går av" blir det "ventilsallad" alltså skrot av topplock och framför allt ventiler, i värsta fall kan det skada kolvarna också. Balansremmen sitter bakom kamremmen och har kortare livslängd än kamremmen, därav rekommenderas att den inte återmonteras vid kamremsbyte. Är det minsta tveksamhet när byte av kamrem är gjort så byt den för att vara säker och då ser du om balansremmen sitter kvar. Förmodligen är den redan borttagen, om det inte är en "riktig lågmilare". Det sitter 2 st "konsoler" men balansvikter, en på varje sida motorblocket. En sitter under generatorn den andra sitter framför oljefiltret. Mellan dessa och vevaxeln går balansremmen. Man kanske kan känna med ett finger innanför kåpan om där är någon rem annars får du skruva bort den övre delen av plastkåpan över kamremmen, så ser du båda remmarna. Kamremmen går lodrätt från vevaxeln och uppåt över kamaxlarna medan balansremmen går vågrätt (mellan "konsolerna) med vevaxeln i mitten. Med ett "tränat öra" kan man höra skillnaden mellan en motor med eller utan balansrem. Med balansrem kan man höra ett svagt vinande ljud som bara finns på 16V motorn med balansrem
av Mogge16v
lennarte skrev:Kolla noga när kamremmen är bytt. Om den remmem "går av" blir det "ventilsallad" alltså skrot av topplock och framför allt ventiler, i värsta fall kan det skada kolvarna också. Balansremmen sitter bakom kamremmen och har kortare livslängd än kamremmen, därav rekommenderas att den inte återmonteras vid kamremsbyte. Är det minsta tveksamhet när byte av kamrem är gjort så byt den för att vara säker och då ser du om balansremmen sitter kvar. Förmodligen är den redan borttagen, om det inte är en "riktig lågmilare". Det sitter 2 st "konsoler" men balansvikter, en på varje sida motorblocket. En sitter under generatorn den andra sitter framför oljefiltret. Mellan dessa och vevaxeln går balansremmen. Man kanske kan känna med ett finger innanför kåpan om där är någon rem annars får du skruva bort den övre delen av plastkåpan över kamremmen, så ser du båda remmarna. Kamremmen går lodrätt från vevaxeln och uppåt över kamaxlarna medan balansremmen går vågrätt (mellan "konsolerna) med vevaxeln i mitten. Med ett "tränat öra" kan man höra skillnaden mellan en motor med eller utan balansrem. Med balansrem kan man höra ett svagt vinande ljud som bara finns på 16V motorn med balansrem
Förstår vad du menar med svagt vinande ljud hör det på min så den sitter säkert kvar men ska kolla upp det köpte bilen för nån vecka sen så är inte säker när kamremmen är bytt tror du dom säljer kamremmar på OKQ8? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Denna motor är inte vanlig idag, så det är säkert beställningsvara var du än köper den. Tänk på om du ska ha ett "helt kitt" med spännrullar också eller "bara" kamremmen. Sedan kolla noga på vad för rem du ska ha, det finns 2 st, Skiljer på längden beroende på om du har "manuell" remspännare (har jag -88B tidigare modellen) eller om det sitter med automatisk sträckare (senare modeller). Dom kunde inte lösa det där jag köpte remmen utan att jag fick räkna hur många tänder det är på den (fick givetvis fel först.... :twisted: )
av Mogge16v
lennarte skrev:Denna motor är inte vanlig idag, så det är säkert beställningsvara var du än köper den. Tänk på om du ska ha ett "helt kitt" med spännrullar också eller "bara" kamremmen. Sedan kolla noga på vad för rem du ska ha, det finns 2 st, Skiljer på längden beroende på om du har "manuell" remspännare (har jag -88B tidigare modellen) eller om det sitter med automatisk sträckare (senare modeller). Dom kunde inte lösa det där jag köpte remmen utan att jag fick räkna hur många tänder det är på den (fick givetvis fel först.... :twisted: )
Ska kolla upp det tack så mycket :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
NilsO skrev:Vad skulle vara fördelen med att ta bort balansaxelremmen?
Det finns 2 anledningar till att man tar bort balansaxelremmen:

-Dels så slipper man risken att balansaxelremmen går av och lindar in sig i kamaxelremmen med kostsamma motorskador som följd.

-Dels så gör det motorn lite piggare. Exakt hur mycket man kan vinna i effekt på att plocka bort remmarna är omdebatterat, men det finns en liten vinst att hämta där.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dock finns det få saker som upplevs så hemskt som en b2x4 utan balansaxelrem.
Den sitter där av en anledning så att säga.

Men visst, det är bättre att ta bort den än att inte byta den alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
Livslängden på balansremmen är kortare än på kamaxelremmen och jag har aldrig upplevt några som helst problem att köra utan. Har i.f.s aldrig kört med balansrem, den var borttagen redan när jag övertog bilen. förre ägaren (min svåger) upplevde aldrig någon skillnad när han struntade i att montera en ny vid sista kamremsbytet han gjorde vid c:a 30000 mil(verkstaden som gjorde bytet rekommenderade det). Det där med effekthöjning, jag har hört allt från inget till 10 - 15 hk, men det är några kilo som motorn slipper "veva runt", jämför med generatorn, den "skäl också några hk. Volvo tillverkade den i marinutförande också, där är ett lite annorlunda block utan balansrem
av NilsO
Att driva runt balansaxlarna kan omöjligt ta 10–15 hk. Tänk förresten vilken rem som skulle behövas för att överföra den effekten! (15 hk är över 10 kW.)

Den enda effekten som balansaxlarna "tar" är den som går åt för att övervinna friktion i remmen/remhjulen, lagringarna av axlarna och kanske luftmotstånd inne i balansaxelhusen. Det kan inte vara mer än någon bråkdel av en hästkraft.

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]