Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag vrider nyckeln till läge I i tändningslåset startar ett störigt men jämnt ljud (fläkt? pump?). Ligger sedan kvar på konstant nivå när motorn startar, ändras i takt med blinkersern men är förövrigt oförändrat oavsett vad jag gör... Allt verkar fungera men jag håller på att få ett nervsammanbrott på ljudet :-(O) Några idéer?
ABS pumpen startar väl direkt vid tändningspåslag, men om det låter hela tiden
så ett metallrör o köra den gamla "stetoskopvarianten" på alla olika detaljer som kan låta....
liswil skrev:Och om det är fläkten bakom radion - hur i hela fridens dagar ska man komma åt den?

Sitter bakom AC-enheten med ett par skruvar.

Edit: Eller var det inte fläkten under radion på AC-enheten du menade?
Senast redigerad av 1 jaun, redigerad totalt 0 gånger.
Sätt ett finger för det lilla gallret på klimatpanelen, ändrar sig ljudet så är det fläkten. Denna suger in luft så att sensorn som sitter precis bakom gallret (rör ej, ömtålig!) ska kunna känna av kupétemperaturen.

Rycker du loss pennhållaren framför växelspaken så ser du två skruvar. Med dessa loss så kan du tar ur hela klimatpanelen och skruva loss fläkten som sitter i en "låda" på baksidan.
Med lite tur räcker det med en rengöring av fläkten (obalans p.g.a. massa damm?), annars får du byta den.

Tänk på att koppla loss bilbatteriet och vänta några minuter innan du kopplar ur något kontaktstycke bakom klimatpanelen. Missar man detta så får man stå ut med "SRS-service erfodras" i färddatorns display och en lysande gul varningstriangel tills Volvo eller någon privatperson med VIDA/DiCE har möjlighet att släcka felkoden.
Nu har jag lett in alla på villospår (men den lilla fläkten under radion var definitivt full med damm så det skadade nog inte att städa där... men ljudet kvarstod). Lyfte på motorhuven - vilket jag naturligtvis borde gjort från början - och därifrån kom ljudet minnsan. Kommer från vänster sida. Ska leta vidare när det inte är 25 grader varmt och gassande sol...
#korkad
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]