Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ceska skrev:Föresten fungerar virvelsjälen på din bil?
Inte en aning om det heller det ända jag vet just nu är att felkoden indikerade på för högt ladd! Du får gärna förklara vida ang vilvelspjället :)
Njä... tänkte lite efter och kan konstatera att virvelspjäll har ingenting med det att göra. Skulle den skitas och fastna i nån konstigt läge så finns det en turbo tryckregleringen som ska hindra för överlandningar, i ditt fall klarar den inte att reglera trycket som det ska.
Hade en felkod P0234! Alltså turbo charger overboost condition!

Lösningen var: inte helt otippat laddtrycksgivaren
2700 kr med felsök och montage:)

Men det som låter som en dumpventil är EGR ventilen och det gick på 6800kr med montage! Älskade bilar :D
Har fel på min v70 2.4D 09, har haft felkoder för turbotryck/överladd m,m , felsökt på verkstad, där dom trodde aktuatorboxen för turbon, har bytt den men fortfarande fel, ska byta turbotryckgivaren i intercoolern också eftersom jag har felkod p-023484 , men min låter precis som du beskriver att det är som en öppen dumpventil, sa dom något på verkstaden vad med EGR som va kasst eller är det rätt å slätt byte av den som gäller? För någon enstaka gång så uppkommer inte ljudet , tänkte om det går att laga/renovera EGR..
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]