Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davoda007
Hej! Har en volvo 244 -81, problemet med den är att oljetryckslampan lyser ej när jag slår på tändningen. Lampan är hel. Någon som vet vad felet kan vara? Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Frrla
Är de inte själva givaren vid oljefiltret så är de väll kabeln (dålig kontakt?) eller kontakten vid torpedväggen (ovanför ventilkåpan) som ärjat. Har aldrig vart med om något annat fel någonstans. Men hört att instrumentet kan ärja i kontakterna eller att någon lödning släpper.
av Davoda007
Men bör inte lampan tändas När jag vridet på tändningen? Tänker ifall det är något fel i själva instrumentpanelen som gör att just den lampan ej lyser..
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är detta redan fixat, men det finns några andra fel som jag varit med om.
Gammal och dålig motorolja kan ju "kokksa" i kanalerna och "täta igen" kontakten så det ligger lite tryck kvar i kontakten, Det finns/fanns att köpa "tillsatsoljor" som man kan hälla i motorn för att "förbättra" den gamla oljan (detta var nog vanligare förr). Dom tillsatserna innehåller mest "förtjockningsmedel" och har man hällt i det några gånger blir det som tjära i motorn och då har det hänt att oljelampan är släck hela tiden, men den tändes igen när man bytt till ny "vanlig motorolja". Vanligast är dock att själva kontakten går sönder eller att (som i ditt fall) kabelskon som krånglar. Dessa tillsatser finns kanske inte ens kvar idag då det inte behövs till Syntetoljor, dom "tjocknar" av sig själv när man kör för länge mellan bytena med känt resultat (motor ras i värsta fall)
Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]