Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Riktiga volvos slutade tillverkas efter 900-serien :roll: 00+ har det bara gått utför, först ford som stal motorer från volvo till sina skrotbilar, och snålade på volvo'na istället.. Och nu kineserna som låter 3åringar designa utseendet... :roll:
Givetvis :)

Undrar om t ex Mercedes- eller Citroënägare är lika konservativa som vi? Vilken är Citroënägarnas motsvarighet till 940, den sista riktiga Citroënen? XM?
Lucif3r skrev:Riktiga volvos slutade tillverkas efter 900-serien :roll: 00+ har det bara gått utför, först ford som stal motorer från volvo till sina skrotbilar, och snålade på volvo'na istället.. Och nu kineserna som låter 3åringar designa utseendet... :roll:
Fordspisar i volvos känner jag till men volvomotorer i ford-bilar? Sen utseendemässigt har jag inte ännu smält 90-serien helt men då tyckte jag inte heller mycket om v70 ii när den kom. V70N tyckte jag såg ut som en utsmetad 850 invändigt, osv osv. Idag gillar jag båda, särskilt v70 ii. Lite tillvänjningsfaktor där kanske?
NilsO skrev:Sista riktiga Opeln...

Och vad gäller t ex Subaru och Toyota, så verkar deras ägare bara tycka de blir riktigare och riktigare. Kappvändare.
Om det är någon tillverkare som haft en "sista riktiga" måste det ju varit Peugot, de har ju (tydligen) gjort riktigt bra bilar en gång i tiden.
Bakåtsträvare. Kör så mycket hellre min v70-99 än någon gammal ful 900 serien.
Nya Xc90 och s\v 90 är riktigt läckra. Har du prov suttit en ny volvo?
Skulle inte tacka nej till en Gammal V70R-AWD Flash green. Det är i mina ögon en riktig volvo!
Schmoyoho skrev:
Fordspisar i volvos känner jag till men volvomotorer i ford-bilar? Sen utseendemässigt har jag inte ännu smält 90-serien helt men då tyckte jag inte heller mycket om v70 ii när den kom. V70N tyckte jag såg ut som en utsmetad 850 invändigt, osv osv. Idag gillar jag båda, särskilt v70 ii. Lite tillvänjningsfaktor där kanske?
NilsO skrev:Sista riktiga Opeln...

Och vad gäller t ex Subaru och Toyota, så verkar deras ägare bara tycka de blir riktigare och riktigare. Kappvändare.
Om det är någon tillverkare som haft en "sista riktiga" måste det ju varit Peugot, de har ju (tydligen) gjort riktigt bra bilar en gång i tiden.
Min första tanke är den 5-cyl turbomotorn i Focus RS, men det kanske inte är en äkta Volvospis?
Schmoyoho skrev:Fordspisar i volvos känner jag till men volvomotorer i ford-bilar?

Jag kan inga modeller av ford, men det finns ett gäng från mitten av 2000-talet typ som har rena T5or under huven, med ytterst få modifikationer på toppen och kringutrustningen. Det är så illa att tändstiftkåprna passar rakt av mellan volvo/ford där.
Nexus skrev:Har du prov suttit en ny volvo?

Jo tack, jag har både provsuttit och provkört sånna där parkbänkar....
fjohan82 skrev:Min första tanke är den 5-cyl turbomotorn i Focus RS, men det kanske inte är en äkta Volvospis?
Står "Volvo-engineered" på wikipedia iallafall. 5-cyl dessutom så antagligen är det så. Hade ingen aning om det, trodde det bara var Volvo som fick ford-prylar och inte vice versa.
Lucif3r skrev:
Nexus skrev:Bakåtsträvare. Kör så mycket hellre min v70-99 än någon gammal ful 900 serien.
Nya Xc90 och s\v 90 är riktigt läckra. Har du prov suttit en ny volvo?
Skulle inte tacka nej till en Gammal V70R-AWD Flash green. Det är i mina ögon en riktig volvo!
Jo tack, jag har både provsuttit och provkört sånna där parkbänkar....
200/700/900 har ju en säregen mysfaktor med allt vad volvovärme och sånt är, men roligare än så tycker jag det inte är. Kul att sladda med. Får jag fråga vad du gör med en V70 istället för att ha en 940 med en T5/T6?
Schmoyoho skrev:Får jag fråga vad du gör med en V70 istället för att ha en 940 med en T5/T6?
Visst får du det. Kom över den billigt av en granne av en ren slump faktiskt. Jag gillar motorn och inredningen samt fronten på x70.
En 960mkII/S90 T6 är väl dock en liten dröm jag har :P Antingen det eller RWD-konvertera en x70... Eller både och kanske :mrgreen:
Lucif3r skrev:
Schmoyoho skrev:Får jag fråga vad du gör med en V70 istället för att ha en 940 med en T5/T6?
Visst får du det. Kom över den billigt av en granne av en ren slump faktiskt. Jag gillar motorn och inredningen samt fronten på x70.
En 960mkII/S90 T6 är väl dock en liten dröm jag har :P Antingen det eller RWD-konvertera en x70... Eller både och kanske :mrgreen:
960 var jag lite intresserad av för några år sedan men har för mig det var automat som gällde om man ville ha 204 hk-motorn, eller om det bara var dåligt utbud på manuella med många hästar.

Hade du kört någon NY 90-serie förresten? P3:orna gick från nya till mindre nya i mina ögon väldigt snabbt, men då kanske man snart kan rättmätigen proklamera de som "den senaste sista volvon" som det finns VIDA+DiCE till och med riktiga 5-/6-/8-cyl motorer till :D
Trasig ABS givare, men var?

läste ut min grannes V40 med min iCarsoft CR […]

Släcka felkod

Batterireset (lyft pluspolen nån minut med a[…]

Jag har nyligen köpt en Volvo v70n 2,4d fr&ar[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]