Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persvante
Start/stopp är alltid idiotiskt, stänger av skiten så fort jag startat bilen, men ibland så glömmer man.

Start/stopp är nog bara till för att förbrukningen ska se bra ut.
Sen måste det gälla på turbon också?
Som en gammal maskinförare så vill man låta bilen gå på tomgång ett litet tag, vi pratar 15-20 sekunder, innan man stänger av.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Persvante skrev:Start/stopp är alltid idiotiskt, stänger av skiten så fort jag startat bilen, men ibland så glömmer man.

Start/stopp är nog bara till för att förbrukningen ska se bra ut.
Sen måste det gälla på turbon också?
Som en gammal maskinförare så vill man låta bilen gå på tomgång ett litet tag, vi pratar 15-20 sekunder, innan man stänger av.
Känner igen det där, låter alltid mina prylar bilar motorcyklar, gräsklippare få gå en liten stund på tomgång efter belastning för en skonsam nedkylning.
Frågan är omdet är så att oljepumpen är elektrisk och går även om motorn är avslagen för att ha smörjning på turbon?
Då finns ju även ett oljetryck när bilen startar och man drar iväg som om bilen stått på tomgång.
av iRobert
Personligen känner jag inte alls igen det här med att s/s kickar in innan man står stilla; boendes i centrala Göteborg krypkör jag en hel del var morgon, passerar fler rödljus än vad som är rimligt och än så länge (sedan November,) har det inte varit några sådana problem alls med s/s - ta i trä. Det som retar mig är när den inte kickar in när jag står stilla vid rödljus, förmodligen pga någon parameter inte uppfylls.

Är det f.ö. någon som har koll på vilka parametrar som gäller för att s/s skall aktiveras?
av pellz0r
iRobert skrev:Personligen känner jag inte alls igen det här med att s/s kickar in innan man står stilla; boendes i centrala Göteborg krypkör jag en hel del var morgon, passerar fler rödljus än vad som är rimligt och än så länge (sedan November,) har det inte varit några sådana problem alls med s/s - ta i trä. Det som retar mig är när den inte kickar in när jag står stilla vid rödljus, förmodligen pga någon parameter inte uppfylls.

Är det f.ö. någon som har koll på vilka parametrar som gäller för att s/s skall aktiveras?
Verkar finnas en hel drös med parametrar som behöver uppfyllas för att S/S ska fungera. Du kan alltid passa på att kolla i My Car -> Drive-E -> Start/Stop så ser du exakt vilka parametrar som INTE uppfylls för stunden som gör att S/S inte aktiveras. Typ som att ACn kör så pass hårt för att få ner temperaturen i en soluppvärmd kupé, att det är för varmt ute, för låg spänning i batteriet osv osv :)
När jag köpte min D5 AWD Manuell så var min första tanke att det där måste ju vara bra på automat men ville absolut inte ha det på min manuella och tänkte man kanske kan be verkstaden att slå av den permanent , men det visade sig vara omöjligt att få dem att göra.

Nu fyra år senare störs jag inte av det, annat än när det är mycket start/stopp köer, då slår jag av den, spännande är att jag nu tittar på ny bil med automat och upplever start/stop som väldigt störande, kanske för att automatlådan måtte få upp tryck innan man kan komma iväg vilket skapar en fördröjning....
Användarvisningsbild
av joel80
pellz0r skrev:
iRobert skrev:Personligen känner jag inte alls igen det här med att s/s kickar in innan man står stilla; boendes i centrala Göteborg krypkör jag en hel del var morgon, passerar fler rödljus än vad som är rimligt och än så länge (sedan November,) har det inte varit några sådana problem alls med s/s - ta i trä. Det som retar mig är när den inte kickar in när jag står stilla vid rödljus, förmodligen pga någon parameter inte uppfylls.

Verkar finnas en hel drös med parametrar som behöver uppfyllas för att S/S ska fungera. Du kan alltid passa på att kolla i My Car -> Drive-E -> Start/Stop så ser du exakt vilka parametrar som INTE uppfylls för stunden som gör att S/S inte aktiveras. Typ som att ACn kör så pass hårt för att få ner temperaturen i en soluppvärmd kupé, att det är för varmt ute, för låg spänning i batteriet osv osv :)
Yttertemp på under 0 grader eller över 30 grader (tror det är 30 grader..) så funkar inte S/S. Har man släp i funkar den inte. Om motorn håller på med regenerering likaså... om man har låg batterispänning funkar det inte heller.

Och om skillnaden i temperatur i bilen och den man ställt in att man vill ha verkar den inte heller stänga av.
av SverreK
Det verkar ju vara en enkel lösning :D
Vet du vilka andra saker det där batteriet är kopplat till? får man felmeddelande varje gång man startar?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]