Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 940 som oregelbundet brukar dö och inte gå och starta. Men just nu har jag ett annat problem. Efter byte av generator så går den aldrig över till generatordrift. Ska mäta om generatorn är frisk som nästa steg men iom att den är bytt (inte av mig utan av bilmekaniker) så utgår jag ifrån att den fungerar.
Tittar jag på elschemat
Bild
Så blir jag inte riktigt klok. Det enda jag kan se som skulle kunna påverka något är laddninslampan i instrumentklustret? Tämligen säker på att den lös dock...
Hur föreslår ni att jag går vidare?
Kan det vara ett jordfel eller krypströmmar som ställer till alltihopa för mig? Dvs både att den helt slumpmässigt dör och att den inte börjar ladda?
Om den slumpmässigt dör så kan man ju misstänka något glapp någonstans. Är det en fabriksny generator eller en begagnad?
Laddningslampan skall lysa när du har vridit om nyckeln, men inte börjat köra på startmotorn. Lyser den inte då så är den troligen trasig. Och i sin tur, om lampan är trasig så ger inte generatorn någon laddning.
Generatorn är ju jordad genom fästena i motorblocket, men någon jordfläta kan ju vara dålig på ett annat ställe. Tag en hjälpstartkabel och kläm fast på generatorgodset och batteriets minuspol. Blir det bättre resultat så har du dålig jordning någonstans.
Eftersom generatorn ör "upphängd" i gummibussningar så ska det vara 3 st kablar på generatorn. En (oftast blå) lite grövre som sitter på en av skruvarna som "håller ihop" generatorn och till jord j motorblocket. En (också grövre) röd som sitter i B+ utgången, och så den som "styr" generatorn som kommer från laddningslampan. Den är också röd, men betydligt klenare och sitter i laddningsregulatorn (D+) med ett flatstift. Om laddningslampan inte lyser så ska du ta denna klena röda kabel och hålla mot jord. Lyser den då är felet i generatorn. Lyser den inte då heller har du felet instrumentet. Typ trasig lampa, avbrott i folien på baksidan på hastighetsmätaren eller liknande
Rådlös skrev:Om den slumpmässigt dör så kan man ju misstänka något glapp någonstans. Är det en fabriksny generator eller en begagnad?
Laddningslampan skall lysa när du har vridit om nyckeln, men inte börjat köra på startmotorn. Lyser den inte då så är den troligen trasig. Och i sin tur, om lampan är trasig så ger inte generatorn någon laddning.
Generatorn är ju jordad genom fästena i motorblocket, men någon jordfläta kan ju vara dålig på ett annat ställe. Tag en hjälpstartkabel och kläm fast på generatorgodset och batteriets minuspol. Blir det bättre resultat så har du dålig jordning någonstans.
Begagnad. Kommer inte ihåg om laddningslampan lös. Det blir steg 1 att kolla nästa gång.
Har mätt med ohmmeter och det är direkt kontakt mellan jord på batteri och generator. Det konstigt är snarast att det inte var 0 ohm mellan plus på batteri och B+. Där svajade det... vilket det absolut inte borde med tanke på ritningen.
lennarte skrev:Eftersom generatorn ör "upphängd" i gummibussningar så ska det vara 3 st kablar på generatorn. En (oftast blå) lite grövre som sitter på en av skruvarna som "håller ihop" generatorn och till jord j motorblocket. En (också grövre) röd som sitter i B+ utgången, och så den som "styr" generatorn som kommer från laddningslampan. Den är också röd, men betydligt klenare och sitter i laddningsregulatorn (D+) med ett flatstift. Om laddningslampan inte lyser så ska du ta denna klena röda kabel och hålla mot jord. Lyser den då är felet i generatorn. Lyser den inte då heller har du felet instrumentet. Typ trasig lampa, avbrott i folien på baksidan på hastighetsmätaren eller liknande
Tack för tipset med flatstiftet! Det ska testas.
efraiem1 skrev: Det konstigt är snarast att det inte var 0 ohm mellan plus på batteri och B+. Där svajade det... vilket det absolut inte borde med tanke på ritningen.
Gör rent och fetta in batterikabelskorna och batteripolerna. Kolla även vid startmotorn, den stora kabelskon där går direkt till batteriet. Den grova röda kabeln på generatorn går också dit.
Begagnad generator! Det är ju inget som säger att den var perfekt. Kolen kan vara dåliga och glappa i anliggningen etc. etc. En ny regulator med nya kol kostar bara runt en hundralapp.

Men du har fått flera spår att här att felsöka så gör dom först.

Lite överkurs om Ohmmätning. Det måste alltid vara spänningslöst när man Ohmmäter. Och om man mäter på t.ex en kabel så måste båda ändarna vara oanslutna. Det vill säga, hänga i luften. Om den andra ändan fortfarande är ansluten någonstans kan man mycket väl få fel värden på mätningen.
Äntligen fått tillfälle att kolla. Det är klustret som bråkar. Det är bara 3 lampor som lyser. Var dock ett helvete att få loss ramen som sitter runt klustret. Ska ge mig på det imorgon igen och sedan ska jag gå över alla lödningar. Verkar vara ett vanligt problem med dåliga lödningar på klustret. Återkommer.
Fick slita som ett djur och fick tillslut av listen, förstörde vara delar av inredningen...herrejävlar. Får jag liv i bilen igen så ska jag göra så att jag iaf kan plocka av listen lättare. :roll:
Med det sagt så sitter jag nu med klustret framför mig... Och se på fan att allt verkar helt iaf! Mäter jag från D4 till C16 så tjuter ohmmätaren friskt. Möjligen att blinkersindikatorn är trasig.
När jag provade att vrida om nyckeln så lyste endast MIL, Oljetyck och säkerhetsbälte upp....
Kan det var hela kablaget eller vad katten gör att inte mer lyser? MIL sitter ju i C9 så delar av C kontakten fungerar ju. Borde nästan kontrollmäta kabeln...

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]