Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Det vanligaste felet är bränslerelä eller vevaxelgivare/svänghjulsgivaren som har pajat. Men du började med tändmodulen så tänkte du visste vad du gör.
av rid54
Om du kan få gnista på 1 cm så är det nog OK, oavsett "färg". Sedan måste du ju kolla att du får gnista till varje enskilt tändstift (ta ett gammalt o lägg mot jord o prova genom att prova i varje tändhatt). Får du gnista i tändstiften under startförsök, prova att använda startgas. Om motorn startar då, har du ett bränsleproblem. Att rotorn har resistans har med störningsdämpning att göra. Den kan dock kortsluta till jord också och då får du ju ingen gnista ut även om tändspolen ger bra pulser.
av lagar
Senaste nytt! I desperation kontaktade jag Volvos verkstad i Boden, mina vänner skrattade och sa att dom bara hänvisar till att lämna in den på verkstan.
Till min förvåning var dom mycket hjälpsam och lotsade mig med olika tester,utan att bli klok på vad det var för fel.Han skulle undersöka via volvos verkstäder om något liknande problem.Efter en halvtimme ringer han, och säger att dom har repat ett identiskt lika fel som mitt.Bilen skickades med bärgning till volvo och efter mycke felsökning så hittade dom felet.Han frågade: Har du köpt kablar ,tändlock och rotor från xxxx företag,jag svarade ja,och han sade då, att till synes helt nya tänddetaljer hade fel,så dom bytte rubbet till original, och då startade bilen direkt. Nu åker jag till ojanpää och köper rubbet nytt av dom,för dom säljer original för halva priset mot Volvo.Så i morgon eftermiddag får jag se om Volvos verkare hade rätt.
av volvo244gle
Ja att tänddelar från ett varuhus med ett visst tema på sina produkter kan orsaka problem har man ju hört. :P Personligen så har jag aldrig upplevt några bekymmer.

Blinkar testlampan och spolen ger en gnista på 1 cm så funkar den biten iallafall! Når sen inte gnistan fram till stiften så känns ju rotorn misstänkt.
En bekants 240 drabbades av fel på denna och bilen dog under färd. Var en mardröm att felsöka! Bränsle sprutades in i rätt mängd, gnista fanns på stiften och kammen stod rätt. Bra kompression och inga konstigheter. Motorn skulle med andra ord gå! ?:-/
Visade sig emellertid att just rotorn var kaputt och att större delen av tändpulsen jordades bort i fördelaren. Det gnistrade alltså med stiften utanför motorn, men väl på plats och under kompression så orkade inte gnistan tända...

Men som sagt; luktar det bränsle om bilen? Blir stiften våta? Det borde de bli, om insprutningen jobbar men gnistan uteblir.
Fel på system/pumpreläet (vitt, i elcentralen bakom säkringarna) eller radioavstörningsreläet (svart, på expansionstanken i motorrummet) är mycket vanligt. När något av dessa relän lägger av så går inte bränslepumparna eller så öppnar inte spridarna.

Pumparna borde du höra gå igång under någon sekund när du slår på tändningen.
Att spridarna öppnar kan du prova med testlampan. Lossa en av kontakterna och anslut lampan till kabeln. Den ska blinka under startförsök, precis som den gjorde av tändpulserna.
av Najtrajder
Har haft samma problem med min 945 turbo. I vintras tvärdog den under färd, felsökte på samma sätt som nämts tidigare i tråden. Bytte rotor, fördelarlock och kablar, startade och gick klockrent.
Igår hände samma sak igen, hade en ny rotor i skuffen som tur var, denna dock original volvo.....
Wrroooom!!!! Startade på direkten. Hade oxå grejjor från en viss butik med tema ;)
Är det så att delarna från dom är så kassa? Eller har man nått issiu med att tändspolen håller på att fara åt h...vete?
För hög spånning/ström..... Bilen har rullat 38" drygt och två samma fel på ett halvår! Skumt eller?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]