NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackarena
Min bil närmar sig 24 000 mil!
Var inne hos en Volvo handlare och skulle boka service. Fick då veta att priset för den skulle gå runt 20 000 kr.
Kan detta verkligen stämma?

Byter ut bilen!!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vad är det för bil? Motor? Min gissning är en 2,0D... :roll:
av dieselputte
Svårt case, att göra sig av med 24K servicen ogjord lär inte bringa in så mycket heller om du inte har turen att någon ovetande köper den.

Mitt råd är att fokusera på byte av kamrem och fylla på eolys hos Volvo, byt olja och filter (Bränsle+olje+luft+kupe filter) hos nån liten verkstad så kommer du nog undan med drygt 8000kr. Jag gjorde detta vid 12 K och bytte då kamrem (bilen 10 år) för c 9000kr inkl service och Eolys fyllning hos Volvo. Partikelfiltret byttes inte

Partikelfiltret kanske du inte behöver byta om du har koll på hur ofta bilen regenererar. Bilens momentana förbrukning stiger med c 0.2 l/mil när den regenererar, nollställ då trippmätaren och håll koll på när det sker nästa gång. Bör ej vara under 20 mil mellan varje gång. Det brukar pågå i c 1-2 mils körning eller c 5-10 minuter varje gång.
Användarvisningsbild
av Vojje
ja, du gör förmodligen en bättre affär om du skrotar bilen.
vad som helst kan ju hända imorgon och då står du där med svarte petter d.v.s. fakturan och en trasig bil.
ibland kan man med fog undra om Volvo är dumma i huvudet :cry:

byt endast det som måste bytas d.v.s. inte kupefilter och annat trams...
Användarvisningsbild
av Nexus
Syrran kollade pris på kamrem ,partikelfilter o service på v50 2,0 D. 20000 kr på volvo!
Så priset du fick stämmer.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har inte 2,0F kedja till att börja med?

Materialkostnaden på TS service är nog runt 6-8 000 om man beställer själv.

Det kostar att köra snålt.
av Lövet
Jo, Nexus menar nog inte 2.0f utan 2,0d med tanke på att han skriver partikelfilter.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om priset är detta kan man fråga sig vad servicen kostar utan byte av p-filter... Ett filter på tex Hova.com går på 3300:- sen låt säga nån tusing för jobbet.. Det blir ju ändå en rejält dyr service för en liten Volvo-diesel, även utan filterbyte.
En service med allt detta inkluderat hade jag försökt göra på en annan verkstad, eller skaffa material på nätet och ta med till Volvo :D
Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]

Det visade sig iallafall att skruvarna fanns som r[…]