Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tobbe85
Var ute och åkte ett par mil och bilen växlade helt normalt, när jag nästan var hemma börja den växla konstigt och rök som fan under bilen.
olja under hela motorn och växlar knappt alls....

Kan hela lådan ha rasat eller nåt rör slang? Vad tror ni? har bara konstaterat att det är olja överallt....

V70 2,4D automat

Oljenivån i motorn är helt normal så helt säker på att det är lådan.
av MickeM
Tobbe85 skrev:
StefanN skrev:Denna avdelning är för den äldre typen av V70.
Sorry, Kan nån flytta? samma växellåda iof...
Mjaee, denna kategori är ju till V70N tom MY08....

Har du en V70II är det fel forumsdel.
Det är ju inte helt logiskt med ordningen, V70I, V70N, och sen V70II, så många skriver fel...
Det står tom fel i många reservdelskataloger.....

Oavsett bil:
Ta en titt på ev oljekylare och slangar till lådan.
Oljan kan ha rusat ur där, och å driver den inte mer. Röken kan ha varit olja på avgasröret.
Med en rejäl skopa tur, kan lådan ha klarat sig, men kör den inte, och bogsera den inte, innan det är olja i lådan igen.
Användarvisningsbild
av Tobbe85
MickeM skrev:
Tobbe85 skrev:
StefanN skrev:Denna avdelning är för den äldre typen av V70.
Sorry, Kan nån flytta? samma växellåda iof...
Mjaee, denna kategori är ju till V70N tom MY08....

Har du en V70II är det fel forumsdel.
Det är ju inte helt logiskt med ordningen, V70I, V70N, och sen V70II, så många skriver fel...
Det står tom fel i många reservdelskataloger.....

Oavsett bil:
Ta en titt på ev oljekylare och slangar till lådan.
Oljan kan ha rusat ur där, och å driver den inte mer. Röken kan ha varit olja på avgasröret.
Med en rejäl skopa tur, kan lådan ha klarat sig, men kör den inte, och bogsera den inte, innan det är olja i lådan igen.

har nog haft tur tror jag, Var den undre slangen på oljekylen som lossnat (hur fan det gick till) så där låg felet. beställer nya på måndag och trycker dit, inte en grej att chansa med känner jag:)
bara flika in och fråga d jag ska spola lådan va tänkt, köpte två låsclips så man har till framtida behov, men även gått i tankar att just byta ut den nedre slangens packningar och låsclips.

någon som vet om det sitter nån backventil o kylaren så inte allt rinner ut när man drar ur slangen ?

min bil är v70n 2002

TOBBE85 , ang olja så brukar det stå i intruktionsboken , annars kan du gå in till volvo så får du rätt även där , för du ska förmodligen ändå dit at köpa oljan så :)
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]