Lillarapunzel: Du frågade om lackering. Det vanliga när man försöker måla (lacka) på en plåtskada är att man först, om det går, försöker räta ut bucklorna. Detta är mycket svårt även för den värsta bilfarsa som inte är bilplåtslagare

:) :roll: att klara av. Därför spacklar man innan man målar för att få en jämn och slät yta. Titta på insidan, i bagagerummet hur det ser ut där. Då kanske du får en förklaring. Som om inte det vore nog, så är det väldigt svårt att få till rätt kulör om man bara skall lacka en begränsad yta. Antag att hela bilen lackades för tio år sedan. För fem år sedan "uppstog" en buckla i plåten. Man försökte knacka ut plåten och lyckades något så när. Sedan fick man slipa och spackla och slipa igen. Flera gånger. Till sist lackade man. Även om man råkade ha kvar samma färgburk som fem år tidigare, så har den färgen som sitter på bilen påverkats av UV-ljus från solen, vägsalt och asfaltpartiklar, surt regn, kemikalier i biltvättar o.s.v. o.s.v. Så kulören på billacken är inte vad den har varit för tio år sedan. Även den färgen som är kvar i burken åldras med tiden, men kanske på ett annat sätt, så den avviker åt ett annat håll.
Bara som en upplysning: Röda färgämnen är mer instabila än andra.