NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
En arbetskamrat berättade att en släkting hade slagit 20 l bensin i en Volvo V50 disel. Bilen stannade efter 3-400 meter. Vad får detta för konsekvenser för motorn och annat?
Användarvisningsbild
av joel80
Aj då.. sånt kan bli dyrt. Hoppas han har bra försäkring...
Man ska absolut inte starta bilen om man tankat fel, då går bensinen runt överallt och det kan bli många och dyra saker att byta.

Han får kolla med försäkringsbolaget vad villkoren säger... ibland har också bensinbolagen en försäkring kopplad till tankkortet, kan vara värt att kolla upp också.
av Perra_367
Utan att veta så säkert så är jag inte så säker på att det behöver vara så illa..

Det är väl så att dieseln smörjer bättre än bensin? Vad är det som skall ta skada, spridare? högtryckspumpen kanske? Men undrar om det behöver bli slitageskador på några hundra meter..

Jag hade slangat ut vad som finns i tanken och sedan fyllt med diesel och sedan hållit tummarna. Vill han testa så kan han ju koppla om och dra diesel från en hink (eller liknande) innan bränslefiltret.
av Malmstroem
Det rör sig rätt mycket om tur. Jag känner en del som feltankat. Där det gick bäst tömdes bara tanken och bilen går fem år senare fortfarande som en klocka. Där det gick sämst byttes högtryckspump och spridare innan den gick skapligt.

Om det var min bil hade jag börjat med att höra av mig till försäkringsbolaget och se vad de säger. Därefter börjat med att tömma tanken om inget nytt uppkommit.
av Arnold
En uppdatering.

Han körde 3-400 meter och stannade. När han sedan skulle starta bilen gick inte detta. Då först insåg han misstaget. Bilen lämnades in på verkstad. Räkningen hamnade på 5 700:-. Ägarens allriskförsäkring löste den problemet.
Användarvisningsbild
av joel80
Ibland är det bra att vara bra försäkrad.. Men det är ändå lite halvdyr tankning.. Gissar att han har nån självrisk samt att då tanken töms torskar man ju all soppa man köpt också.. ;)

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]

Kan inte säga att de lyckas verifiera nå[…]