Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
KrilleW skrev:Egentligen finns ju bara behovet på förarstolen om man är två personer som kör bilen och har väldigt olika inställningar. Det skiljer sig över 20 cm mellan mig och min sambo i längd så behovet finns helt klar. Hon sitter både högre och längre fram än jag gör. Vet inte hur många gånger jag svurit när jag öppnat bildörren och måste dra bak stolen en halvmeter för att ens komma in i bilen :lol:

Passagerarsidan anser jag att behovet är ungefär noll, men tanken av att den är manuell när det är el på förarsidan får mig att må dåligt. (jag vet att jag behöver hjälp)
Du har inte barn eller? Ett barn som precis nått framsäteslängd skall sitta högt upp, medans man som lång förälder är tvingad att sitta långt ner för att få plats. Att barnet själv kan "trycka upp sig" istället för att man som förälder skall ut och "pumpa upp" sätet varje gång barnet skall åka med är guld värt. Det enda jag saknat i min XC60 är minnen på passagerartstolen, det hade varit grymt bra!
av JFF
Har man vant sig är det surt att vara utan elsätet, missade själv detta på min tidigare XC60.
Alltid ska man reta sig på nått.
Användarvisningsbild
av grillchips
Det skiljer drygt 5cm på mig och min sambo men vi har väldigt olika körlägen. Det var ren flax att bilen vi har kom med elstolar i fram, inget vi letade efter men den hade det och det är det första vi skulle klicka i vid nyköp. Jag kör bilen 9.9/10 gånger men de gånger stolen ställt om sig så är det ett helvete att hitta tillbaka till rätt läge, så elstolar är för oss givna.
av es335
Förhoppningsvis har min nästa Volvo (vilken det nu blir...) absolut elförarstol med minne. På passagerarsidan däremot tänker jag absolut inte lägga pengar på det, kör man inte spelar det ingen roll för mig. Det är just körställningen jag tycker är viktig. Men det kostar ju en bra slant eftersom det kräver skinnklädsel.

I min nuvarande V60 saknar jag det. Tycker aldrig att jag hittar tillbaka till en bra körställning efter att min sambo har lånat bilen.
av Nordan
Är det någon mer som stör sig på glipan som blir i klädseln när man förlänger dynan max? Blir liksom en grop i sätet. Har inte provkört nån längre sträcka, mest provat i hallen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Blev tvungen att kolla på en bild hur det ser ut. Jag har kört ca 5000 mil med nya XC90 totalt. Har under helatiden haft lårstödet ute på max och aldrig lagt märke till att det ens blir en glipa. Så nej, den stör definitivt inte! :wink: Helt underbara stolar!! :-)-)
av filippb
Nordan skrev:Är det någon mer som stör sig på glipan som blir i klädseln när man förlänger dynan max? Blir liksom en grop i sätet. Har inte provkört nån längre sträcka, mest provat i hallen.

Absolut, störde mig också på den. Föredrar själv en vanlig dyna även om det säkert är bättre ergonomi med en förlängd dyna, speciellt vid längre resor.

En annan sak som jag störde mig lite på var hur lågt bakspegeln såg ut att hänga. Nu gillar jag att sitta rätt högt och då hamnar backspegeln i ögonhöjd och skymmer mycket av sikten snett åt höger.
av Nordan
Helt klart fina stolar. Har inte hittat nån bil med vanliga läderklädseln att jämföra med. Blir 20.000 för nappa (V90), har ändå tänkt ta 2x elstol.

av Linqid
Nordan skrev:Är det någon mer som stör sig på glipan som blir i klädseln när man förlänger dynan max? Blir liksom en grop i sätet. Har inte provkört nån längre sträcka, mest provat i hallen.

Likadant på många olika bilar/märken och personligen har jag aldrig stört mig på det, rent komfortmässigt. Det enda negativa är väl möjligtvis att det gärna samlas en del skit där.
av perhall
Läste just tyska ams och test S90 D5 mot A6, E350, 530d och XF. Volvon kom trea, efter MB och Audi och före BMW och Jag. Minus var motorn (alla konkurrenter har sex cylindrar och är dessutom mycket piggare) och komforten. Bilen är helt enkelt bullrig. MB fick 5/5 för kupébuller. Audi och BMW 4/5. Volvo 2/5. Dessutom stötig fjädring...

I övrigt imponerar bilen på ams och vi får hoppas Volvo får ordning på ljudnivån...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]