Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Vill du ha en V70II och prioriterar låga driftskostnader så ska du ha en DRIVe / D2. Inget snack om saken. Svårt att äga en stor kombi billigare än så.

Prioriterar du prestanda eller körglädje ska du ha en D5 eller T6. Att driftkostnaderna går genom taket får man tåla i så fall.
av Lövet
Köper du en DRIVe (109hk) vid fel tidpunkt i serviceschemat kommer den ha driftskostnader som en V8 över en 3 års period. Det gäller att göra hela kalkylen.

Att du vill byta bil är en annan sak, det har jag full förståelse för, men du kommer aldrig kunna räkna hem det ekonomiskt. Din Passat har antagligen obefintlig värdeminskning nu, en nyare V70 kostar 1-2 tusen i månaden åtminstone på den fronten. Det kan man tanka mycket för.
Användarvisningsbild
av börne
Sen är ju själva bränslekostnaden den lilla biten om du bara kör 1500 mil om året.

Du sparar ju inte många kr på den korta körsträckan även om den drar nån dl mindre. Jag hade köpt den motorn du trivs med pga den korta körsträckan!
av Fjellner
Prestanda är oviktigt, det har jag en annan bil till.
Så vardagsbilen får gärna vara mer snål än snabb!

Värdeminskning är jag självfallet medveten om, men det får man ju ta oavsett bil om man ska ha nått nyare :-)
Jag är inte direkt pank så värdeminskningen kan jag ta, är less på att åka gammal bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Här gäller det att göra upp med sig själv om vad man ska prioritera.

Av ditt första inlägg fick jag uppfattningen att du var mer intresserad av att bilen går snålt än vad den kostar att äga. Så kan man förstås prioritera, om man vill.
Ett annat sätt att prioritera är att man vill ha en låg totalkostnad för sitt bilägande. Då upptäcker man ofta att skillnaden i bränsleförbrukningen mellan någorlunda jämförbara fordon (inte mikrobil mot jätte-SUV) inte har alls lika stor betydelse som värdeminskningen. Speciellt om man inte kör speciellt långt varje år.

Jag känner exempelvis till en nybliven pensionär, som efter en del funderande på Nissan Micra eller liknande insåg att det lilla han kom att köra gjorde att någon liter hit eller dit inte spelade någon stor roll. Det slutade med att han förverkligade en annan dröm, inte den om låg förbrukning, och istället köpte en fin gammal Mercedes 450 SE. Den tog kanske tre gånger så mycket bensin per mil, men så länge han vårdade den sjönk den inget alls i värde, och på några hundratal mil om året spelade litrarna inte så stor roll.
av Leafs
Om man funderar på en DRIVe så bör man satsa på en MY2012 (eller nyare) Det är stor skillnad mellan 2011 och 2012. På papperet bara 6 hk, men det är en helt annan motor att köra, skillnaden upplevs som mycket större i verkligheten än på papperet.

2012 har underhållsfritt partikelfilter. Jag betalade cirka 2800 kr för en 6000 milaservice på auktoriserad Volvoverkstad.

Värdeminskning är alltid gynnsam på en V70 eftersom V70 och i synnerhet XC70 är brutalt överprissatta på begagnatmarknaden. Skillnaden i inköpspris på en MY2012 mellan en DRIVe och t.ex. en D5 är gigantisk, vilket alltför få tar med i sitt resonemang. Dessa 40.000 kr får man mkt diesel för....
1500 kr i årsskatt jämfört med 5500 (om jag minns rätt). Skillnaden är med lätthet en årsservice.

Snart hojtar någon säkert om att en D4 VEA minsann är nästan lika snål som en DRIVe 2012. Visst, men den är också 100.000 kr dyrare i inköp.
av Assar63
fjohan82 skrev:Det är väl som på V50, att vissa 1,6d har partikelfikter som måste bytas vid vissa intervaller?

Dessa servicear är dyrare och bra att ta med i beräkningen...
Om det är som på V50 så byttes lilla motorn 2011 till D2. Denna har partikelfilter närmare motorn och behöver ingen adblue eller vad det heter var 6000:de mil. Manuella växellådan byttes även till 6-växlad från tidigare 5-växlad.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
av Leafs
DRIVe -12 och nyare är en annan motor än -11 och äldre. Partikelfiltret ska vara underhållsfritt på de nyare. Har heller inte hört att det ska vara några egentliga problem med dessa rent generellt.

Den manuella lådan på de nyare är sexväxlad. Funkar utmärkt. Totalt osportig, men lätt att arbeta med.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]

Hur drar jag ner kablarna till en ljusramp under n[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s40[…]