Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis beställt/köpt en XC70 FWD D4 Summum BE Pro. Bilen är tillverkad i början av 2014 och har 6-stegs växellådan som jag förstår det. Dock har den den nya D4-motorn på 181hk.

Bilen ska vara familjebil, med barn och hund och allt sånt ni vet. Är normalt heller ingen "buskörare" utan kör väl de där 5-10% över på motorvägen.

En av de saker jag undrar över är om det är värt att lägga de där ca 10 000 kr som en Polestar-optimering skulle innebära? Jag har förstått att den går från 181hk till 205hk, och det anges att "Alla Polestar-optimeringar är godkända av Volvo och påverkar inte din Volvogaranti, certifierade bränsleförbrukning, utsläppsvärden eller servcieintevaller."

Vad är det som egentligen ändras, och hur skulle detta kunna ske utan ökad bränsleförbrukning? Vad säger ni här?

Sedan undrar jag också ifall ni vet om Start/Stop-funktionen ingår i något paket? Det är nämligen så att den är rikligt utrustad med adaptiv farthållare, sensorer fram och bak, samt backkamera och den har Cyclist- och Pedestrian Detection, Forward Collision Warning, och allt detta ingick i något paket tror jag. Min undran är alltså om det går att lista ut om den har Start/Stop-funktion, genom att veta att den har något paket?

Samma sak, undrar jag om "eluppvärmda vindrutetorkare", om detta ingår i något paket jag kan lista ut om jag har eller ej.

Tack.

/Söder
StefanN skrev:Kan du ens få Polestar på en framhjulskrafsare?
Ja. Eller, jag antar det är FWD när det inte är AWD, men jo, jag kan få Polestar på den.

/Söder
Om du har den nya D4 VEA-motorn så har du också den 8-vxl automaten, finns ingen kombination av ny+gammal motor+automatlåda eller vice versa. Har man VEA-motorerna är själva ökningen i toppeffekt med polestar ganska mycket ynkligare, däremot brukar vridkurvan i mittregistret öka desto mer. Sen om det är värt lika mycket pengar går väl åsikterna isär om. Bättre körbarhet märks ju mer vid vardaglig körning än mer toppeffekt men mer toppeffekt är väl mer åtråvärt.

Backkamera har alltid varit tillval vad jag vet, parkeringssensorer fram i regel också. Cyklist-/gåendevarning är väl det som heter City Safety och och har man adaptiv farthållare har man också kollisionsvarning.

Eluppvärmda vindrutetorkare finns det inget som heter, däremot finns det eluppvärmda spolarmunstycken och eluppvärmd vindruta. Paket har jag däremot ingen koll på.
Schmoyoho skrev:Om du har den nya D4 VEA-motorn så har du också den 8-vxl automaten, finns ingen kombination av ny+gammal motor+automatlåda eller vice versa. Har man VEA-motorerna är själva ökningen i toppeffekt med polestar ganska mycket ynkligare, däremot brukar vridkurvan i mittregistret öka desto mer. Sen om det är värt lika mycket pengar går väl åsikterna isär om. Bättre körbarhet märks ju mer vid vardaglig körning än mer toppeffekt men mer toppeffekt är väl mer åtråvärt.

Backkamera har alltid varit tillval vad jag vet, parkeringssensorer fram i regel också. Cyklist-/gåendevarning är väl det som heter City Safety och och har man adaptiv farthållare har man också kollisionsvarning.

Eluppvärmda vindrutetorkare finns det inget som heter, däremot finns det eluppvärmda spolarmunstycken och eluppvärmd vindruta. Paket har jag däremot ingen koll på.
OK, jag har 181hk D4-motorn. Säljaren sa 6-stegslåda, och på papperna står det Automat AWTG-81 SC, samt att 8-stegslådan kom någon gång på mitten av 2014 fick jag höra.

Som jag skrev är det en familjebil, men den ska också dra ett tungt släp då och då. Hur kommer optimeringen in i det fallet?

Korrekt, var spolarmunstycken jag tänkte på. Eluppvärmd vindruta har jag (tror jag). Innebär det då också eluppvärmt spolarmunstycke?

/Söder
soder skrev:Jag har precis beställt/köpt en XC70 FWD D4 Summum BE Pro. Bilen är tillverkad i början av 2014 och har 6-stegs växellådan som jag förstår det. Dock har den den nya D4-motorn på 181hk.
Har motorn D4204T5 alls funnits med annan automatlåda än TG-81SC (åttastegad) år 2014 (eller ens någonsin)? Det är väl bara D5244T12 som har TF-80SC (sexstegad), och då i kombination med AWD. Båda motorerna, och fler därtill, kallas D4.
Jag har förstått att den går från 181hk till 205hk, och det anges att "Alla Polestar-optimeringar är godkända av Volvo och påverkar inte din Volvogaranti, certifierade bränsleförbrukning, utsläppsvärden eller servcieintevaller."

Vad är det som egentligen ändras, och hur skulle detta kunna ske utan ökad bränsleförbrukning? Vad säger ni här?
Certifierad bränsleförbrukning ändras inte. Det hindrar inte att man kan ösa in mer bränsle, och få ut mer effekt, vid gaspådrag och motorvarvtal som inte används vid certifieringen.
Sedan undrar jag också ifall ni vet om Start/Stop-funktionen ingår i något paket?
Start/stopp är en del av en bilmodells miljögodkännande. Därför ingår det aldrig i någon utrustningspaket, utan funktionens existens beror på om bilens kombination av motor och växellåda har stöd för start/stopp eller ej. Funktionen utvecklades gradvis, för allt fler modeller, och därför kan man exempelvis hitta i övrigt identiska bilar, där start/stopp finns på en med manuell låda men inte på en med automatlåda. Titta om det finns en knapp med ett A inskrivet i en cirkulär pil längst ner på mittkonsolen. Om den finns har du start/stopp.
Samma sak, undrar jag om "eluppvärmda vindrutetorkare", om detta ingår i något paket jag kan lista ut om jag har eller ej.
Har jag aldrig hört talas om. Menar du eluppvärmda spolarmunstycken? De ingick i vissa paket, olika beroende på årsmodell. Jag vet inte exakt hur det var med din modell. Lyft på huven och kolla om det går både sladd och slang till munstyckena.
Optimeringen märks förstås när man ska dra tunga släp. Eller den går i alla fall att mäta. Om man själv märker det kan ju diskuteras. Det är ju framför allt i mellanregistret som det gör skillnad, men då måste man också trampa rätt bra på pedalen. Ofta växlar automaten ner då, om man har sådan, och du hamnar mer i närheten av toppeffekten. Nu är det ju tydligen rätt bra skillnad på den också på den här modellen, så något ska det säkert märkas.
För den modell jag har anses allämnt att motorn tar något mindre diesel med optimeringen, så länge man kör så snällt och försiktigt att man klarat sig bra med en D2. Gör man det kan man spara in optimeringen på 20000 mil. Men vad man då skulle med den till kan förstås diskuteras.

Cykel- och fotgängardetekteringen ingår inte i City Safety. City Safety är ett system som ställer sig på bromsen om man närmar sig en bil (känner exempelvis blank plåt, nummerskyltar, reflexer) i upp till 30/50 km/h (beror på årsmodell). City Safety är standard. Övrigt kunde köpas löst (idiotiskt dyrt) eller i Driver Supportpaket (rimligare pris).
apersson850 skrev:
soder skrev:Jag har precis beställt/köpt en XC70 FWD D4 Summum BE Pro. Bilen är tillverkad i början av 2014 och har 6-stegs växellådan som jag förstår det. Dock har den den nya D4-motorn på 181hk.
Har motorn D4204T5 alls funnits med annan automatlåda än TG-81SC (åttastegad) år 2014 (eller ens någonsin)? Det är väl bara D5244T12 som har TF-80SC (sexstegad), och då i kombination med AWD. Båda motorerna, och fler därtill, kallas D4.
Jag har förstått att den går från 181hk till 205hk, och det anges att "Alla Polestar-optimeringar är godkända av Volvo och påverkar inte din Volvogaranti, certifierade bränsleförbrukning, utsläppsvärden eller servcieintevaller."

Certifierad bränsleförbrukning ändras inte. Det hindrar inte att man kan ösa in mer bränsle, och få ut mer effekt, vid gaspådrag och motorvarvtal som inte används vid certifieringen.
Sedan undrar jag också ifall ni vet om Start/Stop-funktionen ingår i något paket?
Start/stopp är en del av en bilmodells miljögodkännande. Därför ingår det aldrig i någon utrustningspaket, utan funktionens existens beror på om bilens kombination av motor och växellåda har stöd för start/stopp eller ej. Funktionen utvecklades gradvis, för allt fler modeller, och därför kan man exempelvis hitta i övrigt identiska bilar, där start/stopp finns på en med manuell låda men inte på en med automatlåda. Titta om det finns en knapp med ett A inskrivet i en cirkulär pil längst ner på mittkonsolen. Om den finns har du start/stopp.
Har jag aldrig hört talas om. Menar du eluppvärmda spolarmunstycken? De ingick i vissa paket, olika beroende på årsmodell. Jag vet inte exakt hur det var med din modell. Lyft på huven och kolla om det går både sladd och slang till munstyckena.
Så, om det står på mina papper att jag har växellåda AWTG-81 SC så har jag alltså den nya 8-stegslådan?

Om jag förstår dig rätt, så menar du att bränsleförbrukningen visst kan öka, även det står att den certifierade bränsleförbrukningen ej gör det?

Jag försökte titta på bilder tagna inne i bilen, men det blev rätt suddigt. Det ser ut som jag i alla fall ha en knapp där det står något, och att det är knappen som sitter till vänster om den knapp där jag satte på lane assist, den som piper om man kör över mittstrecket. Är det då troligtvis ett A? (nu när jag tänker också, så tror jag fanken det fanns ett sånt A som jag pillade på...

Korrekt att jag menade eluppvärmda spolarmunstycken. Jag är inte vid bilen, så kan inte titta efter. Däremot ska jag ha läst eller hört att det fanns eluppvärmd vindruta, och det kan ju tyckas verkar vara ett paket...

Tack för alla svar.

/Söder
Står det AWTG-81 SC så har du 8-stegslådan och nya 4-cyl VEA 181hk. Finns ingen annan möjlighet när du har FWD.
Här kan du läsa om bilen: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... /xc70/2014
Vad du fått 205hk från vet jag inte (däremot 200hk), här kan du kolla vad Polestar ger: https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt/
apersson850 skrev:Optimeringen märks förstås när man ska dra tunga släp. Eller den går i alla fall att mäta. Om man själv märker det kan ju diskuteras. Det är ju framför allt i mellanregistret som det gör skillnad, men då måste man också trampa rätt bra på pedalen. Ofta växlar automaten ner då, om man har sådan, och du hamnar mer i närheten av toppeffekten. Nu är det ju tydligen rätt bra skillnad på den också på den här modellen, så något ska det säkert märkas.
För den modell jag har anses allämnt att motorn tar något mindre diesel med optimeringen, så länge man kör så snällt och försiktigt att man klarat sig bra med en D2. Gör man det kan man spara in optimeringen på 20000 mil. Men vad man då skulle med den till kan förstås diskuteras.

Cykel- och fotgängardetekteringen ingår inte i City Safety. City Safety är ett system som ställer sig på bromsen om man närmar sig en bil (känner exempelvis blank plåt, nummerskyltar, reflexer) i upp till 30/50 km/h (beror på årsmodell). City Safety är standard. Övrigt kunde köpas löst (idiotiskt dyrt) eller i Driver Supportpaket (rimligare pris).
Jag förstår inte riktigt vad du menar gällande 20000 mil, samt "..kör så snällt och försiktigt att man klarat sig med en D2."? Menar du, att om man kör jävligt lugnt med sin D4:a, så kan en optimering till och med sänka bränsleförbrukningen? Men, om man kör "vanligt" så kommer det i sin tur öka effekten och då också så klart förbrukningen?

På en ny V70 Classic finns City Safety gen 2. Någon som vet vad som är skillnad på dessa generationer?

Och förstod jag dig rätt att jag har funktionen att bilen bromsar av sig själv vid låga hastigheter?

/Söder
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]