Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Schmoyoho skrev:Man ska nog vara lite mer selektiv med vilka rengöringsmedel man använder. Isopropylalkohol sägs vara bra och skonsamt medan bräkleen är dåligt. Personligen är jag lite tveksam till nyttan med att rengöra gasspjället som förebyggande underhåll, känns som det är större risk för följdproblem än att rengöring gör någon nytta. Så länge det inte är helt igengeggat hade jag inte rört någonting där.
Jag tror att man inte ska spraya en massa rakt på oavsett medel. Men kanske särskilt inte med starka medel :)

Jag använde bräkleen på förra bilen men då sprayat på en trasa som jag torkade med. Effektivt och utan spill.
av crasch88
Bifogar bild på hur det ser ut i min bil.

Enligt flera av era kommentarer låter det så enkelt att rengöra gasspjället.
För att rengöra: ta bort slangklämmen, Därefter se så att inte spjället är igeneggat för att sedan rengöra det? Uppfattar jag era råd korrekt?
Har googlat runt på gasspjäll och börjar fan tro att mitt är felmonterat. Är dessutom dax för en motortvätt
Bilagor
unnamed.jpg
unnamed.jpg (75.55 KiB) Visad 571 gånger
av MickeM
Det ser precis ut som min 2005'a 140hk.
Vadå felmonterat?

Jag tog loss slangen häromdagen för en kik, men ville inte vrida på spjället, för det kändes fast.
Sidan som syntes såg helt ny ut, trots 28000mil.
Men hur andra sidan ser ut, vet jag ej....
av 2ägaren
Det finns en säkring i säkringslådan under huven till spjällhuset, som man kan ta ut och sätta tillbaka så ska det själv öppna sig lite snabbt då det gör en funktionstest. Bra om man vill ta en snabb titt på andra sidan och är osäker på att vrida det manuellt. Kommer tyvärr inte ihåg numret på säkringen just nu.
av MickeM
crasch88 skrev:Gasspjället såg i princip nytt ut "på utsidan". Var riktigt svårt dock att se hur det såg ut "på insidan". Svårt att komma åt.

Men fortsatt hög bränsleförbrukning.
Vred du spjället?
Gick det lätt?
av crasch88
MickeM skrev:
crasch88 skrev:Gasspjället såg i princip nytt ut "på utsidan". Var riktigt svårt dock att se hur det såg ut "på insidan". Svårt att komma åt.

Men fortsatt hög bränsleförbrukning.
Vred du spjället?
Gick det lätt?
Jag vred på det lite ja. Det gick väl relativt lätt (har ingenting att jämföra med).
Men det är ju svårt att se hur det ser ut på insidan då det sitter massa saker för (menar att det är svårt att trycka ner huvudet där)
av crasch88
wissel skrev:men mobilen får du plats med.....
Nu har jag ju inget att jämföra med. Men såhär såg det ut (bifogad bild). Lite oljigt och jävligt, men inget "extremt".. antar jag
Bilagor
14331696_10155488384884988_357441749_n.jpg
14331696_10155488384884988_357441749_n.jpg (63.76 KiB) Visad 497 gånger

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]