Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seridion
Hej,

Som många vet om så bytte Volvo från 1,6l till 2,0l diesel när årsmodell 2016 av V40 kom ut.
Jag har verkligen riktat in mig på en D2 automat (inte helt lätta att hitta då dom verkar eftertraktade enligt säljare).

Jag vill egentligen inte lägga pengarna för att köpa en såpass ny bara för att ha större motor, men jag är kluven..

Kommer snacket gå ungefär " nä köp inga före -15 för dom har sån jävla klen motor " eller hur tror ni andrahandsvärdet står sig
trots denna uppgradering?

Om det nu blir en 1,6l så finns det ändå dieseloptimering som piskar på en 15-20hk åtminstone :-)-)

/Mvh Seridion
av dfa
Har en V40 med D2 2,0L (MY16) och en V60 med D2 1,6L (MY12) båda med manuell låda.
Upplever att 2 liters motorn har ett mycket bredare effektregister och bättre bottendrag. Nu är det ju iofs lite skillnad i storlek mellan bilarna, men efter att ha kört båda dessa hade jag lätt valt nya motorn om det varit manuell låda.

När det kommer till automat är jag inte lika säker på att man märker skillnaden lika tydligt. Jag hade provkört båda för att se hur tydligt skillnaden mellan motorerna märks.

Vad gäller andrahandsvärdet är det möjligt att bilar med nya motorn kommer att vara attraktivare om ett par år då jag tror att det kommer att ses som en fördel, men sedan är det massa andra faktorer som miltal och övrig utrustning som också måste vägas in så jag hade inte låtit endast det avgöra mitt köp.
Lycka till med köpet :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag provkörde en del D2 1.6 och D2 2.0 innan jag slog till på en ny D2 2.0 MY16 förra året. 2-litrarn har ett bredare register och bättre bottendrag precis som dfa säger. Det är helt enkelt en trevligare motor tycker jag, känns mer sofistikerad och rejälare. Jag har bara D2:or med manuella lådor, jag har ingen aning om hur bilarna är att köra med automat. "Trötta motorer" med automat tycker jag förstärker den trötta upplevelsen så det kan upplevas helt annorlunda.

Vad det gäller andrahandsvärde spelar det nog ingen roll. Folk i allmänhet har inte en susning om vad en D2 är för motor, och att det kan vara olika motorer beroende på årsmodell.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Gamla D2 fungerar fint i V40. De är ju snåla båda två och det är ju där dessa köpare tittar och har som sagt inte så stor koll på motortyp.
Måste du ha diesel? En T2 kan du spara lite pengar på vid nyköp och en T3 får du en mkt trevligare bil.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]