Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
Fattar inte alls varför etanol skulle kräva ventiljustering. Saab tillverkade stora mängder 9-5 som går på etanol. Tvivlar på att en enda har varit inne för ventiljustering.
av Rådlös
Leafs skrev:
" Tvivlar på att en enda har varit inne för ventiljustering."

Jag håller med dig Leafs. Det finns t.ex "en hel drös" hemmakonverterade åttio och nittiotalsbilar som går på 100% E85. Där är aldrig tal om något ventilslitage. Nu lämnas väl dom inte in för service med hänsyn till några garantianspråk och oljan byts säkert inte så ofta som var tusende mil. Men bilarna går ändå. Utan hängslen och livrem!

Lite suddig och mörk film i vissa avsnitt, men många bilder talar för sig själva:
Användarvisningsbild
av frasse4
Leafs skrev:Fattar inte alls varför etanol skulle kräva ventiljustering. Saab tillverkade stora mängder 9-5 som går på etanol. Tvivlar på att en enda har varit inne för ventiljustering.
Fast det skulle nog behövas, eller troligare är väl att de kör runt med slitna hydrauliska lyftare för majoriteten tickar ju nått hemskt när man går förbi dem...
av Leafs
frasse4 skrev:
Leafs skrev:Fattar inte alls varför etanol skulle kräva ventiljustering. Saab tillverkade stora mängder 9-5 som går på etanol. Tvivlar på att en enda har varit inne för ventiljustering.
Fast det skulle nog behövas, eller troligare är väl att de kör runt med slitna hydrauliska lyftare för majoriteten tickar ju nått hemskt när man går förbi dem...
Håller inte riktigt med. De 9-5 jag har lyssnat på har varit väldigt tysta i ventilmekaniken, även de som gått 25000+ mil. Dessa motorer må ha tveksamma turbos (2.0) och halvrisiga toppackningar, men ventilmekanismen är sällan ett problem.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]