Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SkooB skrev:
Hej och tack för svar!

Så det är alltså momentum med extra styling detaljer?
Kollar runt lite på bilar med Navi/GPS och som jag har förstått det så ska det vara liknande system som det som finns i min S80, där det ingick High Performance med USB/Aux och 6 CD-växlare, största nackdelen var väll att DVD-enheten till navigationen var i bagaget, är det samma på XC60?

Hur är det med service för en D5:a AWD från 2011-2012 som gått ca: 6000-7000 mil, vilka intervaller och kostnader ligger dom på?
DVD-enheten är "CD-spelaren i radion" och den läser in skivorna så du behöver inte byta när du byter område i Europa. Dock låser den navigeringen och CD-spelaren under nästan hela uppgraderingen (vi var nästan nere i Ruhr-området innan GPS:en vaknade till liv efter att vi fått de nya skivorna dagen innan semestern).

Serviceintervallen är 3000 mil eller 1 år. 12 000-mila servicen betalade jag drygt 5000 för inklusive olja.
SkooB skrev:Jag hade fått höra att man nästan är tvungen att byta alla fyra däck om ett ryker på en bil med fyrhjulsdrift? Att byta i par har jag gjort dom få gånger jag behövt byta tidigare och dessutom betydligt billigare än att behöva byta alla fyra, så det känns som något jag kan ta. Hur är det med slitage på däck i allmänhet jämfört med en tvåhjulsdriven bil? Slits det mer, mindre eller är det ingen skillnad?
De årsmodeller du kikar på har så pass nya Haldex-grejor att det räcker med att byta axelvis, kan nog fungera med enstaka däck också. Jag har dock bytt axelvis och rök ihop rejält med en klåpare till däcksnubbe som beställde fyra däck när jag bara skulle ha två. Jag bytte däcksnubbe efter det.
Tänkte lägga en beställning på en ny XC60 trotts att det kommer en ny snart, den nya blir förmodligen dyrare och den nuvarande har nog blivit av med alla barnsjukdomar samt att det allt alltid kommer nytt. Dessutom har Volvo väldigt bra deal nu på XC60.

Blir den mesta utrustningen förutom styling grejer då jag hellre väljer hellre bra stereo o sub lastpaket tex som jag själv har nytta av.

Men det stora dilemmat är om jag ska välja gamla motorn och automat eller nya motorn utan awd med nya 8 stegs automaten.

Fördelen med den äldre motorn och awd är att andrahandsvärdet är bättre enligt gröna listan, nackdelen är den höga skatten, inte minst då jag kört ca 1100 mil per år dom senaste 5 åren.

Jag har dessutom ingen nytta av awd, men då jag tänker byta till ny bil om ca 2-3 år så kan det vara bättre då andrahandsvärdet är bättre.

En anan joker i dilemmat är att det snackas om en skattereform och om skatten dubblas tex så kan awd versionen bli väldigt dyr och andrahands värdet på 2wd bli bättre.

Synd att man inte kan se i framtiden
Göte skrev:Tänkte lägga en beställning på en ny XC60 trotts att det kommer en ny snart, den nya blir förmodligen dyrare och den nuvarande har nog blivit av med alla barnsjukdomar samt att det allt alltid kommer nytt. Dessutom har Volvo väldigt bra deal nu på XC60.

Blir den mesta utrustningen förutom styling grejer då jag hellre väljer hellre bra stereo o sub lastpaket tex som jag själv har nytta av.

Men det stora dilemmat är om jag ska välja gamla motorn och automat eller nya motorn utan awd med nya 8 stegs automaten.

Fördelen med den äldre motorn och awd är att andrahandsvärdet är bättre enligt gröna listan, nackdelen är den höga skatten, inte minst då jag kört ca 1100 mil per år dom senaste 5 åren.

Jag har dessutom ingen nytta av awd, men då jag tänker byta till ny bil om ca 2-3 år så kan det vara bättre då andrahandsvärdet är bättre.

En anan joker i dilemmat är att det snackas om en skattereform och om skatten dubblas tex så kan awd versionen bli väldigt dyr och andrahands värdet på 2wd bli bättre.

Med ett snitt på 1100 mil per år hade jag valt, den förhållandevis ovanliga, T5. Dessutom ingår vinterdäck om man beställer en Volvo nu, förutom till 90-serien.
Jo T5 har jag kollat upp oxå men vet inte hur det är med andrahands värdet på den, fins inte många sådana på blocket. Med lite tur så kan det bli så att andrahandsvärdet blir bättre då det fins få till salu. Hade valt en T5 om jag skulle behålla bilen i mer än 5 år. Men med sina 245hk och polstar optimering så tror jag det är den roligaste att köra.
Göte skrev:Tänkte lägga en beställning på en ny XC60 trotts att det kommer en ny snart, den nya blir förmodligen dyrare och den nuvarande har nog blivit av med alla barnsjukdomar samt att det allt alltid kommer nytt. Dessutom har Volvo väldigt bra deal nu på XC60.

Om du vet att du ska byta om 2-3 år, spelar det ingen roll vilken modell du väljer eller om skatten kostar 1000:- mer om året.
Värdeminskningen kommer vara grotesk på en ny denna tiden känns det som.
Ta en T5 o njut av tomgångstystnaden, D4 är ju inte direkt övermotoriserad i XC60.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]