Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svensson27
Hej, har monterat en ledramp som jag har installerat med Volvos beskrivning. Alltså med en extraljusknapp och kopplat på originalkontakten vid luftfilterburken. Problemet är bara att den kontakten ger ström hela tiden även när tändningen är av. Extraljusknappen tänds och slocknar som den ska, men är ändå ström ut. Vad kan detta bero på. Mvh Rasmus
av MickeM
Svensson27 skrev:Hej, har monterat en ledramp som jag har installerat med Volvos beskrivning. Alltså med en extraljusknapp och kopplat på originalkontakten vid luftfilterburken. Problemet är bara att den kontakten ger ström hela tiden även när tändningen är av. Extraljusknappen tänds och slocknar som den ska, men är ändå ström ut. Vad kan detta bero på. Mvh Rasmus
Du har mätt i kontakten så det ÄR ström hela tiden till reläspolen?
Eller konstaterar du bara att extraljusen aldrig slocknar?

Jag har två gånger köpt nytt relä som varit slutet hela tiden. Dvs felaktigt. Det händer....
av S1mp4n
Har du jordat i karossen eller i orginalkontakten vid luftburken? Har för mig att den matar ström på pluskabeln i kontakten hela tiden och knappen styr jordkabeln, så om du jordat i karossen får den ström hela tiden!
av Svensson27
Där hade vi problemet. Jag satte ihop minus från kontakt och minus från reläet och jordade i karossen. Nu är dock nästa bekymmer att rampen slocknar efter 1sec när jag tänder hellyset
av glock40sw
Svensson27 skrev:Där hade vi problemet. Jag satte ihop minus från kontakt och minus från reläet och jordade i karossen. Nu är dock nästa bekymmer att rampen slocknar efter 1sec när jag tänder hellyset
Jag kan inte förstå vad du sysslar med ,för att underlätta felsökningen ska du plocka bort allt som du kopplat på relät och sen koppla de kablar från originalkontakten vid luftburken en röd-svart och en brun-vit ,över reläspolen pos.85 och 86 , ingenting annat.

Nu ska relä dra och släppa i den takt som du manövrerar knappen.
I de originalkablarna ska finnas på obelastat läge plus spännig på båda två. det finns ett längre tråd på SWXC sida på ämnet.
Du har tydligen om jag förstår dig rätt kortslutit CEM. Det enda jordning du ska göra är att jorda ljusrampen direkt på karossen.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]