Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kentk
greeeken skrev:
kentk skrev:Lite intressant är ju oxå att ju LÄGRE Kelvin desto bättre ljus...

Det stämmer inte till 100 %
Under 4300 får du sämre ljus.
Helt rätt, runt 4100-4300 är väl det ultimata om jag förstått allt rätt

Har precis beställt nya Osram Xenarc till min passat..

saxat från Osrams hemsida:

Betyder högre färgtemperatur bättre ljus ?
Nej, inte nödvändigtvis.
Idag så finns det många företag som säljer olika typer av xenonlampor ofta med argumentet "hög färgtemperatur - nu 8000 K".
Högre färgtemperatur betyder alltid lägre ljusflöde, man får, med andra ord, inte mer ljus med en högre färgtemperatur. En hög färgtemperatur kan däremot göra att man ändå ser bättre eftersom ljuset blir mer dagsljuslikt.
Man bör dock komma ihåg att dagsljuset har en färgtemperatur på 6000 K och att temperaturer på 7000-8000 K kan ge ett violett ljus istället för dagsljusfärg.
För att ljuset skall vara lagligt för bruk på allmän väg så skall färgtemperaturen ligga på 4300 K.
Mer ingående information om reglerna för xenonljus för fordon hittar du i europareglementet ECE R99
av CANBus
Vem har skrivit den där texten? :lol:
Högre färgtemperatur betyder alltid lägre ljusflöde, man får, med andra ord, inte mer ljus med en högre färgtemperatur. En hög färgtemperatur kan däremot göra att man ändå ser bättre eftersom ljuset blir mer dagsljuslikt.

nää inte mer ljus, den kan man ju aldrig få oavsett färgtemperatur, det kan man ju få med fler ljuskällor :roll:

Om man ser bättre med hög temperatur på lampan, då är ju frågan redan besvarad :lol:
Det där är ju skrivet lite som "nääää köp inga andra lampor....då.....då kommer du få....uhmm...problem....för det VET JAG!!!" :lol:
av Seafront
Man mister väl inte effekten av ljustutan då den befintliga Bi-Xenon lampan redan är tänd, dvs den höjs mekaniskt från halv- till helljusläge? Den mekaniska funktionen har väl ingen fördröjning att tala om?

Jag undrar fortfarande om effekten av att blanda 4300K och 6000K. När jag slår på helljuset så går Bi-Xenonen (4300K) mekaniskt till helljusläge och några sekunder efter tänds det verkliga helljuset (6000K) med full kraft. I detta läge blandas två olika färger…

Med stigande ålder så har synen blivit sämre, tror nog att det är bäst med samma färgtemp och då den som ger mest ljus i lumen räknat, dvs 4300K på alla lampor.
Användarvisningsbild
av greeeken
Seafront skrev:Man mister väl inte effekten av ljustutan då den befintliga Bi-Xenon lampan redan är tänd, dvs den höjs mekaniskt från halv- till helljusläge? Den mekaniska funktionen har väl ingen fördröjning att tala om?

Jag undrar fortfarande om effekten av att blanda 4300K och 6000K. När jag slår på helljuset så går Bi-Xenonen (4300K) mekaniskt till helljusläge och några sekunder efter tänds det verkliga helljuset (6000K) med full kraft. I detta läge blandas två olika färger…

Med stigande ålder så har synen blivit sämre, tror nog att det är bäst med samma färgtemp och då den som ger mest ljus i lumen räknat, dvs 4300K på alla lampor.
Jo, jag håller med i det du säger.
Men
Mer ljus betyder inte att du ser mer.
Ju mer dagslikt ljuset är desto bättre. (sägs det)
Användarvisningsbild
av ER
Seafront skrev:Man mister väl inte effekten av ljustutan då den befintliga Bi-Xenon lampan redan är tänd, dvs den höjs mekaniskt från halv- till helljusläge? Den mekaniska funktionen har väl ingen fördröjning att tala om?

Sätter du i en xenonlampa istf. HB3/H9 lampan för att få riktig xenon i helljuset så får du inte snabbheten som en halogenlampa har och ljustutans funktion är borta då den har en fördröjning jmfr halogen. Dvs det är helljuslampan det handlar om, själva xenonlampan i halvljuset är ju ändå fördröjd ca 1-3 sek då den vinklas upp vid helljuspåslag.

Att blanda olika färger/ljustemp är inget problem, du kommer bara uppleva det ena som gulare och få fläckar av gulare ljus på vägen, med det har du redan idag med halogenlampan i helljuset.
av Seafront
Ställde bilen mot väggen, växlade mellan hel- och halvljus och uppskattade tiden för Bi-Xenones mekanisk höjning till mindre än en sekund. Det borde ge lite ljustuteeffekt…

Om det inte var för dem där j*kla tjuvarna så skulle man naturligtvis montera riktiga extraljus, nu får man istället inrikta sig på att modifiera befintliga helljus.

Finns det kanske färdiga Xenon-kit till dimljusen. Dvs att man även byter ut reflektorn så att den fungerar som ett extraljus? Kanske dimljusen är för lågt monterade för att kunna fungera som extraljus…
Användarvisningsbild
av ER
Dimljusena som extraljus= dålig ide då dom sitter för lågt och blir igenmurade av snörök vintertid samt onödigt blästrande av glas, dock man du xenonkonvertera dimljusena och få bra ljus ändå men då ej kopplade till helljuset.

Finns dock nåt som mycket smart som heter LightOn från OL Construction och dessa är helt suveräna till P2:or till skillnad mot samma för S40 då det är en fästbygel man kan sätta valfria ljus på, med fördel stora bjäsar modell Big Knick/Navigator/Luminator/3000FF/Lighforce/IPF modeller och man tar av dom max 1 min när man inte behöver ha dom på eller vill minska stöldrisken.
Då finns det mycket små spår kvar på bilen att det sitter extraljus på den vid valda tillfällen, tror jag gav lite över 2000kr inkl kablage och knappen eller så för gammla brevlådemodellen som döljer 98% av alla extraljusspår när dom inte är monterade på bilen.

Det du anser ljustuta är inte ljustutan jag syftar på då ljuset kommer nerifrån och reser sig, det jag menar är att en släckt men fast riktad lampa tänds så det blir som blixteffekt, det kan du inte få med vanlig xenonlampa utan enbart en halogenlampa som tänds på millisekunden. När lampan reser sig så upplever man det bara som att ett ljus blir starkare och sen svagare , inte att det blixtrar till som avsett och det gör med halogenlampan.
Observera hur helljuslampan beter sig, dvs den halogenlampa du har i innre reflektorn och tänk dig den som xenon som har inbyggd seghet när den är kall och gradvis tänds till full effekt.
Användarvisningsbild
av Lilja
Seafront skrev:Tror att jag måste plocka ur den befintliga Bi-Xenon lampan och kontrollera K-värdet. För ett par år sedan fanns det något i EU-byråkratin som föreskrev eller rekommenderade biltillverkarna att montera 4300K lampor… Volvo är ju ganska snabba på att följa EU:s riktlinjer.

Det kanske inte är helt fel att ha 4300K i Bi-Xenonen och 6000K i helljuset?

Har bara titta hos Xenonkungen. Är bara intresserad av kvalitetsprodukter så deras Premium HID verkar vara lösningen till min bil med fabriksmonterad Bi-Xenon. Ganska dyr men kitet innehåller lampor från Philips och drivdon från Matsushita (Panasonic).

Lilja! Är du säker på att Volvo har egna Xenon till helljuset? Jag tror att de bara säljer Bi-Xenon.
Nej det är jag inte, har inte direkt kollat upp det, men bra du sa det :P
av Seafront
Blev inte klokare av att montera ur Bi-Xenon lampan. Där står inget om färgtemperatur, endast något i stil med Philips D2R 35W 85126 03U DOT C319. Jag utgår från att det är 4300K.

ER! Du verkar veta vad du snackar om… nu blev jag intresserad av Power 45W-kitet, det är nog bästa lösningen när man har små helljusspottar som det är i S60.

Har du någon uppfattning om kvalitén på Xenonkungens Power 45W kit? Tänder den lika snabbt som Premium kitet? Höga startströmmar, kanske man måste byta ut säkringar?
Användarvisningsbild
av ER
Törs inte spekulera om hur just deras 45W kit är då jag har köpt mina kit på annat håll, men tror att det inte skall vara sämre än andras kit, kanske rent av tvärt om.

Har aldrig heller bytt säkringar till starkare, varken med 35w konvertering av gammla halvljuset eller med nya originallampor, bara lite starkare till extraljusena så den ligger i klass med vad relät och kablarna pallar med/är dimensionerade för, dvs 40A mot tidigare 30A jag hade med 3x130W om jag minns rätt.
Ang tändtider och startströmmar, säkringar tror jag nog att xenonkungen är den som bäst kan svara på då dom rimligen bör veta detta och vad det är för fabrikat på resp delar om man vill veta detta också och den vägen själv luska ut hur det står sig jmfr premiumkitet av erkänt bra delar.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]