Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur stort ingrepp krävs det för att byta ut en manuell ac till en helt automatisk klimatanläggning?
Har precis köpt en -02 2.4 automat som andrabil och har sen länge blivit bortskämd med automatisk klimatanläggning..

//Thobias
Förutom hårdvaran, CCM och kanske något mer? Har ej kolla på vilka delar som skiljer mer.

Så måste någon som kan (jag) fixa in rätt carconfig i CEM. Det kräver dock att du transporterar din CEM till mig på något sätt och jag laddar om den. PM för mera info.
Näh, CarConfig hindrar "felaktig" hårdvara från att starta igång.

Men börja med att montera den hårdvaran du skall ha, se till att du köper från 00 eller 01'or och INGET annat. Kolla VIN för att få rätt modellår, gå inte efter registreringsdatum i trafik eller sådana dumheter.

Se upp när du handlar alltså, så du VET att donator bilen är av rätt modellår. På t.ex Tradera säljer folk grejer som dom påstår suttit i si och så årsmodell men det är i regel totalt felaktig information. Förlåt om jag generaliserar :)
Nej, som jag försökte förklara tidigare..

Har du en modellår (betecknas MY och återfinns på 10:de tecknet i VIN) 2001 så kan du bara montera komponenter från MY2000-2001. Om du vill göra det ENKELT och BILLIGT för dig.

(Annars är det ju så här att Volvo ÅF kan självklart ladda om en 2002 CCM till att passa 2001'an men det förutsätter TVÅ saker :) #1 Att du hade ECC från början och #2 att du betalar premium pengar för arbete + mjukvara.)

Nu har jag nog förklarat så mycket som jag orkar i ämnet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sen när du monterat allt krävs en CarConfig ändring som jag kan hjälpa dig med vid tillfälle. För att det ska fungera övht så krävs det också att du köpt utrustning som är kompatibel med bilen. Annars blir det pannkaka.

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]