Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dnordin
Hej!

Nu jävlas det så det står härliga till... Imorse när sambon skulle köra sonen till dagis så startar bilen precis som vanligt, går precis som vanligt i några sekunder och vill sen inte gå på tomgång och stannar därefter startar den inte mer.

Jag själv hade ca 30 minuter på mig att "felsöka" innan jag skulle iväg på jobbet.

När jag vrider om nyckeln så tänds allt precis som vanligt, när jag vrider ytterligare så går startmotorn, motorn går runt, tänder till lite kvickt men sen händer inget mer. Motorn får soppa, tömde fuel railen 3-ggr via ventilen på sidan bara för att försäkra mig om att det inte var pumpen eller något relä.
Då den tänder till ibland så känns det som att gnista bör finnas, iallafall biland :lol:
Tillägg - vår parkering sluttar något så bilen är lite i framåtlut och just nu är det soppa till sträcket ovanför reserven.

Vad ska jag fördjupa mig i att kolla? Antennringen? Bränslepumpen, bränsletryck? Gnista på stiften? Gasspjäll?. Har en felkodsläsare någonstans (osäker vart pga nyinflyttad i kåk men får leta åt den)
Behöver tips och idéer här :)

// Daniel
Användarvisningsbild
av wissel
Bra start är att fylla på bensin.
av Dnordin
wissel skrev:Bra start är att fylla på bensin.
Absolut men eftersom vi tidigare kunnat köra på reserven så slog det inte mig förrän jag kom ner på jobbet med sadeltanken...
Jag får fram soppa i fuelrailen efter den har varit tömd, men det kan å andra sidan vara det som funnits i ledningarna fram, tycker iallafall den bör hosta till lite mer?
Användarvisningsbild
av wissel
Vana Volvoägare släpper ALDRIG ner bensinnivån under 1/4 tank, har lärt oss detta genom åren. :)
Användarvisningsbild
av johnnype
Wissel skriver med stor visdom!

Själv så köpte jag en fabriksny tankgivare på Volvo (ca 3000kr?) när jag körde V70 för att slippa problemet helt.

Logiken bakom felet lyder något med att sensorn, någon form av potentiometer, slits ut och glappar vilket gör att motorn som ska pumpa bensin kopplas bort. Inte får man någon felkod på detta heller, verkar helt oövervakat! Och det på en bil som övervakar de mest konstiga saker i CAN-nätet.
av Dnordin
wissel skrev:Vana Volvoägare släpper ALDRIG ner bensinnivån under 1/4 tank, har lärt oss detta genom åren. :)
Jag är en inbiten Volvo-fantast och har självklart läst om det här felet men har aldrig själv råkat ut för det, någonsin :) Varför just 1/4 har det något med sadeltanks-joxet att göra?
johnnype skrev:Wissel skriver med stor visdom!

Själv så köpte jag en fabriksny tankgivare på Volvo (ca 3000kr?) när jag körde V70 för att slippa problemet helt.

Logiken bakom felet lyder något med att sensorn, någon form av potentiometer, slits ut och glappar vilket gör att motorn som ska pumpa bensin kopplas bort. Inte får man någon felkod på detta heller, verkar helt oövervakat! Och det på en bil som övervakar de mest konstiga saker i CAN-nätet.
Det känns saftigt... då är det lättare att tanka tidigare, även om det har varit ett praktiskt riktmärke "tanka när lampan börja lysa" får lära om mig helt enkelt ;)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
av Dnordin
Oj, glömde säga att bilen startade nu, fyllde på med ca 10L bensin och den startade direkt :)

Användarvisningsbild
av wissel
Dnordin skrev:Oj, glömde säga att bilen startade nu, fyllde på med ca 10L bensin och den startade direkt :)

:D :)
Användarvisningsbild
av Vojje
det är, så vitt jag vet, en ejektorpump som flyttar bränslet från vänster till höger.
En driftsäker pump helt utan rörliga delar som drivs av returbränslet.

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]