Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AKarlsson
Fick min xc90 igår och är väldigt nöjd. Inget vägbuller och standard stereon är grym bra.
Det enda som var lite dåligt är det eletriska barnlåset jag la till, det låser ju bägge sidorna på bilen vilket är lite taskigt för den vuxna som sitter på ena sidan. Vad jag hittar går inte detta att ställa? Så här i efterhand hade vanligt mekaniskt varit enklare för mig.
Användarvisningsbild
av MartinS
Har volvo iallafall haft förnuftet att dela på funktionen barnlås i dörr och avstängda "förstervevar" igen som man hade på P2 plattformen? Eller har man fortfarande samma knapp för det som man haft de senaste åren?
Användarvisningsbild
av MartinS
AKarlsson skrev:en knapp för allt
(S) (S)
av BiggBifuel
Hade elektrisk barnlås som var aktiverad i bilen, helt plötsligt gick det inte öppna bakdörren utifrån eller inifrån på höger sida :-o Har något annan råkat ut för datastörning i CanBus systemet? Stängde av det elektriska barnlåset och allt fungerade igen. Det känns som bilens mjukvara spelar ett spratt och Volvo on Call hade inga svar, mer än stäng av bilen och starta om.

Inga felkoder blir sparade = går ej spåra felen = inga Volvo garantier gäller. Konstigt att bilen inte sparar mjukvarufel så Volvo Cars kan felsöker mjukvaran för att kunna eliminera mjukvarufel eller hårdvarufel? Då inga felkoder finns så vägrar serviceverkstaden göra någon gratis felsökning och det kostar ca 2 495 kr att felsöka vilket är bortkastad då det finns ingen felkod eller möjlighet att hitta felet.
av Manjanaz
BiggBifuel skrev:Konstigt att bilen inte sparar mjukvarufel så Volvo Cars kan felsöker mjukvaran för att kunna eliminera mjukvarufel eller hårdvarufel?
Håller med. Hade jordningsfel på 12V-batteriet. Fick felmeddelande om att uppsöka verkstad snarast i displayen. Bilen gick ner i limp home. Hände flera gånger. Inte ett dugg lagrat i bilens dator. Som tur var lyckades verkstaden hitta felet ändå. Men riktigt dåligt att bilen inte lagrat några felkoder.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hehe.. semester = För mycket tid att tän[…]

Glappande hastighetsmätare och trippmäta[…]

Ja, var glad för att ha en fungerande AC i so[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]